Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

BDI. Geofizycy sprawdzą czy da się wybudować nową drogę ekspresową w Małopolsce. Projekt Beskidzkiej Drogi Integracyjnej [AKTUALIZACJA]

Bogumił Storch
Bogumił Storch
DK52. Droga z Bielska-Białej przez Wadowice do Krakowa
DK52. Droga z Bielska-Białej przez Wadowice do Krakowa Bogumił Storch
Dwie firmy ubiegają się o kontrakt na wykonanie badań geodezyjnych, geofizycznych i przygotowanie dokumentów, które są potrzebne do opracowania koncepcji projektowej dla nowej drogi w Małopolsce: Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Firma, która wygra przetarg będzie miała maksymalnie pół roku na to zlecenie. Nowa ekspresówka w Małopolsce będzie mieć oznaczenie S52. [AKTUALIZACJA]

Do przetargu na wykonanie badań geofizycznych i opracowanie ich wyników dla projektowanej budowy S52 Bielsko-Biała – Głogoczów, Beskidzkiej Drogi Integracyjnej ( BDI) wpłynęły dwie oferty. Badania te są konieczne do opracowania koncepcji projektowej inwestycji.

Przedsiębiorstwo Badań Geofizycznych z Krakowa chce za to ponad 2,5 mln zł a Zakład Usług Geologicznych Geotech z Rzeszowa, nieco ponad 3,3 mln zł.

Termin wykonania zadania określony został w dokumentacji na sześć miesięcy z możliwością skrócenia do czterech miesięcy. Przedsiębiorstwo Badań Geofizycznych z Krakowa zadeklarowało skrócenie prac do czterech miesięcy. Teraz komisja przetargowa przystępuje do sprawdzania dokumentów ofertowych.

informuje Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg i Krajowych i Autostrad.

Zakres zamówienia obejmuje m.in: wykonanie polowych badań geofizycznych wzdłuż wytyczonych profili dla trasy głównej, drogowych obiektów inżynierskich, węzłów drogowych, osuwisk i terenów predysponowanych do powstawania ruchów masowych, szacowana ilość tych badań wynosi 135 km. Do tego badania sejsmiczne, geodezyjne wytyczenie oraz niwelacja terenu, a także interpretację wyników.

BDI będzie "ekspresówką"

Beskidzka Droga Integracyjna DK52 początkowo projektowana była w klasie główna przyspieszona. Status drogi ekspresowej otrzymała w maju 2016 r., decyzją Rada Ministrów, kiedy ustalono przebieg drogi ekspresowej S52, który prowadzi od Cieszyna do Bielska-Białej (wcześniej S1), a następnie od węzła Suchy Potok kontynuowany jest do DK7 w Głogoczowie i dalej poprzez Północną Obwodnicą Krakowa do S7.

Mapka przebiegu BDI
Mapka przebiegu BDI GDDKiA

BDI z Bielska-Białej do Głogoczowa przez Wadowice

Odcinek S52 od węzła Suchy Potok do Głogoczowa, nazywany Beskidzką Droga Integracyjną, o długości ok. 61 km i przekroju dwie jezdnie po dwa pasy ruchu będzie miał 13 węzłów drogowych: Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice, Skawina i Głogoczów. W ciągu drogi powstanie 104 obiekty mostowe, mury oporowe, 4 miejsca obsługi podróżnych (MOP-y) i obwód drogowy „Wadowice”.

W zakresie ochrona środowiska przewidziano: ekrany akustyczne o łącznej długości 38 km 207 m, 26 przejść dla zwierząt i zieleń ochronną o łącznej długości 30 km.

DK52. Droga z Bielska-Białej przez Wadowice do Krakowa. Rondo w Wadowicach
DK52. Droga z Bielska-Białej przez Wadowice do Krakowa. Rondo w Wadowicach Bogumił Storch

Kto blokuje budowę BDI?

Decyzja środowiskowa dla tej drogi wydana została w lipcu 2018 r, ale do tej pory nie jest prawomocna z powodu odwołań i skarg grupy mieszkańców. Wprawdzie 16.01.2020 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargi wniesione na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, ale Stowarzyszenie „Inicjatywa Wolne Wadowice”, związane z lewicowym politykiem Mateuszem Klinowskim, byłym burmistrzem Wadowic, złożyło skargę kasacyjną do NSA. Sprawa w NSA do tej pory nie została zakończona.

Kiedy wybudują BDI?

Prace dokumentacyjne są kontynuowane. W dniu kwietnia 2020 r. został uzgodniony przez Ministra Infrastruktury aneks do programu inwestycji dla tej drogi, a 31sierpnia 2020 r. podpisano aneks na dokończenie opracowania dokumentacji w stadium Koncepcji Programowej do lutego 2025 roku

informuje GDDKiA.
Ogłoszenie przetargu na realizację S52 Bielsko Biała – Głogoczów (Beskidzka Droga Integracyjna), w systemie projektuj i buduj i podziale na pięć odcinków przewiduje się w II półroczu 2024 roku. przy czym podpisanie umowy z wykonawca planuje się w I półroczu 2025 r. Realizacja robót budowlanych przewidywana jest na lata 2027 – 2031.

Bez BDI korki w Wadowicach

Droga krajowa nr 52 z Bielska-Białej do Krakowa przez Kęty, Andrychów i Wadowice jest zmorą kierowców, którzy stoją w korkach.
Przed wjazdami do Andrychowa i Wadowic stoi się czasem i po pół godziny albo i dłużej. Tracimy w korkach nerwy i paliwo. Nowa droga jest niezbędna!

mówi Ryszard Piórkowski, kierowca zawodowy z dużej firmy transportowej z Małopolski.

BDI ważna też dla Kęt

BDI ma dla Kęt ogromne znaczenie. Z jednej strony wskazuje na aspekt rozwojowy, jaki jest związany z taką nowoczesną trasą, a z drugiej na bezpieczeństwo. Fragment drogi 52 przecinający gminę Kęty należy do najbardziej niebezpiecznych, szczególnie na odcinku przebiegającym przez sołectwo Bulowice. Ze statystyk policyjnych wynika, że dochodzi tam do kilkunastu groźnych zdarzeń drogowych, w tym wypadków, także ze skutkiem śmiertelnym.

02c6a92c-9a48-4a34-90f4-fa7de7405acb,cbd3329f-b90e-596d-f9b0-3562ee7b0b3e

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wadowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto