Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa drogi S1 na odcinku od Mysłowic do Bielska może ruszyć na całej długości. A sprawa obwodnicy Oświęcimia pozostaje zawieszona

Bogusław Kwiecień
Bogusław Kwiecień
Budowa drogi S1 może ruszyć na całej długości. A Oświęcim bez obwodnicy będzie stał w korkach?
Budowa drogi S1 może ruszyć na całej długości. A Oświęcim bez obwodnicy będzie stał w korkach? Archiwum Gazety Krakowskiej / Bogusław Kwiecień
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę z wykonawcą 10-kilometrowego fragmentu drogi ekspresowej S1 Mysłowice - Bieruń. Tym samym budowa brakującego 40-kilometrowego odcinka trasy od węzła Kosztowy do Bielska może być już prowadzona na całej długości. Całą trasą będzie można pojechać w 2025 roku. Na razie jednak bez obwodnicy Oświęcimia.

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Ważna droga na pograniczu Śląska i Małopolski

Budowa 40-kilometrowej trasy między węzłami Kosztowy a Suchy Potok pod Bielskiem jest podzielona na cztery etapy. Ostatnio katowicki Oddział GDKKiA podpisał umowę z firmą Budimex, która ma być wykonawcą czwartego odcinka od Mysłowic do Bierunia o długości 10 km. Zgodnie z planem kierowcy będą mogli nim pojechać w czwartym kwartale 2025 roku. Koszt tej części inwestycji to prawie 490 mln zł.

- Obecnie wszystkie cztery odcinki S1 od Mysłowic do Bielska-Białej, o długości ponad 40 km, są już na etapie realizacji - podkreślają w GDDKiA w Katowicach.

Trzy pozostałe odcinki mają gotowe wcześniej. Droga od węzła Oświęcim do Dankowic ma być gotowa w sierpniu 2023 roku, od Dankowic do Suchego Potoku w listopadzie 2023 roku, a od węzła Oświęcim wraz obwodnicą Bierunia w grudniu 2024 roku, chociaż niewykluczone, że terminy jeszcze mogą się zmienić. Umowy na wszystkie cztery odcinki opiewają na kwotę blisko 2,3 mld zł.

Dopięcie inwestycji to dobra informacja dla kierowców zarówno po śląskiej, jak i małopolskiej stronie, szczególnie zachodniej części regionu.

- S1 zdecydowanie ułatwi komunikację w jedną stronę do Bielska, a w drugą do Katowic i reszty śląskiej aglomeracji - mówi Paweł Kram z Grupy Moto Galicja w Oświęcimiu.

Jak dodaje, jest to również ważna inwestycja dla ruchu tranzytowego między Małopolską i Śląskiem. Droga S1 zaczyna się w Pyrzowicach, gdzie łączy się z autostradą A1 i prowadzi do granicy ze Słowacją w Zwardoniu.

Co z obwodnicą Oświęcimia?

- Szkoda, że ostatnio natomiast powstały problemy z obwodnicą Oświęcimia, która miała stanowić jego połączenie z S1. Bez niej nie ma co liczyć, że w Oświęcimiu znikną uciążliwe korki. Pozostaje mieć nadzieję, że jest to jedynie odsunięcie w czasie jej realizacji - zauważa Paweł Kram.

Budowa oświęcimskiej obwodnicy miała ruszyć wiosną. Po wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał racje Towarzystwa na rzecz Ziemi w Oświęcimiu i uchylił decyzję środowiskową Generalnego Dyrektora Środowiska, rozpoczęcie inwestycji trzeba było odłożyć. Według Zielonych, powstanie w jej ramach mostu nad Sołą stanowiłoby zagrożenie dla ujęcia wody pitnej dla miasta.

Podczas niedawnego spotkania w oświęcimskim Urzędzie Miasta przedstawiciel GDDKiA Oddział w Krakowie uspokajał, że mimo to procedura związana z uzyskaniem niezbędnych uzgodnień dla obwodnicy będzie kontynuowana aż do uzyskania ostatecznej zgody wojewody małopolskiego na realizację robót. Na razie o żadnych konkretnych terminach nie ma jednak mowy.

FLESZ - Polacy się starzeją a miasta wyludniają. Jest raport GUS

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na oswiecim.naszemiasto.pl Nasze Miasto