Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Droga ekspresowa S1 przebija się przez Beskidy. Zakończyło się drążenie tuneli. GDDKiA przedstawiła termin oddania całego odcinka. Zdjęcia

Bogusław Kwiecień
Bogusław Kwiecień
Na budowie drogi S1 przez Beskidy zakończono drążenie dłuższego tunelu pod masywem Białożyńskiego Gronia
Na budowie drogi S1 przez Beskidy zakończono drążenie dłuższego tunelu pod masywem Białożyńskiego Gronia GDDKiA
Zakończyło się drążenie tuneli w ramach budowy drogi S1 w Beskidach na odcinku między węzłami Przybędza i Milówka. To kolejny krok w realizacji tej części ekspresowej "jedynki", która ułatwi podróż na południe Europy m. in. kierowcom z Małopolski. Udostępnienie tego fragmentu S1 kierowcom GDDKiA planuje w pierwszej połowie 2025 r.

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Budowa S1 w Beskidach ma opóźnienie

W ostatnich dniach drogowcy wydrążyli drugą nawę tunelu w masywie Białożyńskiego Gronia w ciągu drogi ekspresowej S1 na odcinku liczącym ponad 8,5 km od węzła Przybędza do węzła Milówka, czyli obwodnicy Węgierskiej Górki. Jest to inwestycja o wartości prawie 1,4 mld zł. Jego budowa rozpoczęła się pod koniec października 2019 r.

W ramach zadania powstają dwa tunele: pierwszy pod masywem Barania Góra o długości 834 metrów, drugi pod masywem Białożyńskiego Gronia o długości 1 km. Drążenia krótszego tunelu nastąpiło pod koniec 2022 r.

Pod koniec czerwca w dłuższym z dwóch tuneli w masywie Białożyńskiego Gronia przebito nawę w kierunku Zwardonia. Druga nawa, którą właśnie przebito, wykonywana była od listopada 2020 r.

- Po pokonaniu 110 m doszło do zawału skał stropowych. Z tego powodu roboty wstrzymano, a prace górnicze ponowiono w grudniu 2021 r. W styczniu 2022 r. rozpoczęto drążenie od strony portalu południowego - informuje GDDKiA.

W ramach inwestycji budowane są też m.in. estakada o długości 940 m nad ulicami Zielona Górna i Zielona w Węgierskiej Górce oraz trzy mosty drogowe o łącznej długości 2,3 km, a także pozostałe estakady w ciągu drogi S1. Łącznie będzie ich pięć o łącznej długości 3,7 km.

- Ogólne zaawansowanie robót całego tego odcinka S1 przekracza 66 proc. W przypadku prac mostowych to 85 proc., drogowych 61 proc., wykopy wykonano w 97 proc., a nasypy w 87 proc. - wyliczają w GDDKiA.

Pierwotny termin zakończenia prac przypadał 10 sierpnia 2023 r. - W związku jednak z licznymi okolicznościami, jakie napotkały wykonawcę, przełożono go na przełom 2024 i 2025 r. Z uwagi jednak na konieczne procedury odbiorowe, ten odcinek drogi S1 udostępnimy kierowcom w I połowie 2025 r. - dodają w GDDKiA.

Trwa budowa S1 na innych odcinkach

Poza odcinkiem Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki) budowa trasy S1 trwa także na innych fragmentach, w sumie na długości 55 km. Są to odcinki Podwarpie – Dąbrowa Górnicza (niemal 7 km), Mysłowice Kosztowy – Bielsko-Biała (w sumie prawie 40 km) oraz Wartość tych inwestycji przekracza 4 mld zł.

Blisko 441 mln zł wyniesie dofinansowanie ze środków UE na budowę odcinka drogi S1 Oświęcim -Suchy Potok (docelowo Bielsko-Biała Hałcnów) w ramach projektu S1 Kosztowy – Bielsko-Biała.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na oswiecim.naszemiasto.pl Nasze Miasto