Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gmina Oświęcim. Protest mieszkańców na drodze wojewódzkiej 948

Bogusław Kwiecień
Bogusław Kwiecień
Opinie protestujących podzielają przedstawiciele Stowarzyszenia Bezpiecznej Jazdy Moto Galicja z Oświęcimia. W ich ocenie sam lewoskręt nie wystarczy. Potrzebna jest sygnalizacja świetlna. Zgadzają się też, że konieczne jest tu spowolnienie ruchu

W rejonie tzw. Krzyżówki w Grojcu (gm. Oświęcim) w ciągu drogi wojewódzkiej 948 w piątek odbył się protest grupy mieszkańców sprzeciwiających się brakowi rozwiązań, które poprawią bezpieczeństwo w tym miejscu. Ich zdaniem wykonanie tylko planowanego lewoskrętu do centrum nie poprawi sytuacji.

Kilkanaście osób blokowało przejazd przez drogę 948 (Oś­więcim-Kęty), spacerując z przer­­wami tam i z powrotem po przejściu dla pieszych z transparentami. Rozdawano też ulotki kierowcom z informacją o celu protestu. - Nie chcemy uprzykrzać życia kierowcom, stąd taka forma blokady. Jednocześnie chcemy zwrócić uwagę na nasz problem - mówił Janusz Gryzełko, organizator i przewodniczący zgromadzenia.

Domagają się świateł i chodników

Zdaniem protestujących w ramach inwestycji, która obecnie jest realizowana na drodze wojewódzkiej 948, nie ma rozwiązań, które poprawią tutaj bezpieczeństwo. Ich żądania dotyczą postawienia świateł na skrzyżowaniu ulic Beskidzkiej, Czajki i Kazimierza Jagiellończyka, budowy tzw. wysepek spowalniających od strony Oświęcimia i Kęt, chodników z lewej i prawej strony drogi do zbocza Góry Grojeckiej, w tym chodnika od przystanku na ul. Beskidzkiej do ul. Marii Radziwiłł.

Ponadto domagają się chodników na ul. Beskidzkiej na tzw. Zerwisku, od granic Oświęcimia do ul. Adolfin oraz od stacji APrim do Tarniówki. - O te chodniki walczymy już ponad 12 lat. Tam często muszą chodzić piesi - podkreślił Jacek Mydlarz, radny gminy Oświęcim.

Tymczasem Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie w ramach modernizacji drogi 948 zaplanował w Grojcu jedynie budowę lewoskrętu z drogi od strony Oświęcimia do centrum wsi. - To nie zmieni sytuacji, a może okazać się, że będzie jeszcze trudniej wyjechać z ul. Czajki w stronę Oświęcimia, czy z Jagiellończyka w stronę Kęt - mówili protestujący.

Dodawali, że wbrew temu, co niektórzy im zarzucają, wyszli na ulicę nie tylko w imieniu mieszkańców Czajek, ale także tych z centrum Grojca, którzy także codziennie korzystają z tego skrzyżowania. Przypominają, że jest to bardzo niebezpieczne miejsce. W ciągu ostatnich lat doszło tutaj do czterech wypadków śmiertelnych. Kolizje trudno już policzyć. Do ostatniej doszło w ub. wtorek z udziałem czterech samochodów.

Podzielona wieś

Sprawa bezpieczeństwa na „Krzyżówce” podzieliła ludzi w Grojcu. Sołtys Krzysztof Wolak zwra­ca uwagę, że kilka dni wcześniej odbyło się zebranie wiejskie, podczas którego większość mieszkańców podjęła uchwałę o przebudowie skrzyżowania według propozycji ZDW.

- Zmiana zakresu inwestycji spowoduje, że konieczne będzie uzyskanie decyzji środowiskowej, na którą trzeba czekać nawet rok - podkreśla sołtys. Jak dodaje, ZDW obiecał, że przy okazji zaplanowanej przebudowy wykonane będą przepusty, które umożliwią instalację sygnalizacji, gdy okaże się, że jest konieczna.

Mieszkańcy, którzy protestują, obawiają się, że gdy obecna inwestycja zostanie wykonana, zarządca drogi długo nie podejmie tutaj dalszych prac. Pytają, dlaczego w sąsiedniej gminie Kęty na tej samej drodze wykonano dużo większy zakres modernizacji.
Powstały chodniki, kilka kilometrów ścieżki dla rowerów, trzy ronda. Wójt Albert Bartosz tłumaczy, że na tym etapie przebudowy drogi 948 ZDW nie miało więcej pieniędzy. Trudno było żądać więcej. - Przez takie działania, jak te prowadzone przez inspiratorów protestu, można doprowadzić do tego, że nawet w tej części inwestycja może zostać niezrealizowana - ostrzega wójt Bartosz.

Opinie protestujących podzielają jednak przedstawiciele Stowarzyszenia Bezpiecznej Jazdy Moto Galicja z Oświęcimia. W ich ocenie sam lewoskręt nie wystarczy. Potrzebna jest sygnalizacja. Zgadzają się też, że konieczne jest tu spowolnienie ruchu. W tej chwili obowiązuje ograniczenie do 70 km na godz., ale wielu kierowców tego nie przestrzega, bo ciężarówki rozpędzają się przed wjazdem na Górę Grojecką, a ze wzniesienia auta też pędzą szybciej niż można.

Fakty

Przebudowa dróg wojewódzkich 948 i 949
Umowa w sprawie modernizacji dróg wojewódzkich 948 i 949 została podpisana dwa lata temu. Pierwotnie była to inwestycja opiewająca na kwotę ponad 17,8 mln zł z dofinansowaniem unijnym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 w wysokości 85 proc. Odcinek w gminie Kęty obejmuje 5,8 km drogi 948. W ramach jego przebudowy powstały trzy ronda i postawiono dwa nowe mosty, a ponadto na odcinku od Bielan do Kęt wykonany został chodnik wraz ze ścieżką dla rowerów. Z kolei na drugiej z modernizowanych dróg - 949 - w gminie Osiek inwestycja jest prowadzona na odcinku w sumie 1,3 km. Obejmuje poszerzenie jezdni do 6 m, wykonanie poboczy o szerokości 2 m, przebudowę dwóch istniejących mostów na potokach Młynówka i Osiecki, a także zamontowanie barier ochronnych.

W drugim etapie most nad Sołą
Ostatnio modernizacja drogi 949 została rozszerzona o budowę nowego mostu nad Sołą w Łękach za 16 mln zł, który zastąpi starą, zniszczoną przeprawę.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Gmina Oświęcim. Protest mieszkańców na drodze wojewódzkiej 948 - Gazeta Krakowska

Wróć na oswiecim.naszemiasto.pl Nasze Miasto