Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jest 10 firm, które chcą zbudować obwodnicę Oświęcimia

BK
Wizualizacja obwodnicy Oświęcimia na wysokości Rajska
Wizualizacja obwodnicy Oświęcimia na wysokości Rajska Materiały GDDKiA
Otwarte zostały oferty, które wpłynęły w ramach ogłoszonego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad przetargu na projekt i budowę ostatniego z odcinków w ramach budowy drogi ekspresowej S1 Kosztowy – Bielsko-Biała, czyli obwodnicy Oświęcimia

Chęć budowy południowej obwodnicy Oświęcimia wyraziło 10 firm. - Rozpoczyna się sprawdzanie i analizowanie złożonych dokumentów - zaznacza Iwona Mikrut, główny specjalista ds. komunikacji społecznej w krakowskim Oddziale GDDKiA.

GDDKiA zamierza przeznaczyć na sfinansowanie tej inwestycji ponad 650 mln 699 tys. zł. Najtańsza ze zgłoszonych ofert opiewa na 467 mln zł, a najdroższa przekracza kwotę zamówienia i wynosi 665 mln zł.

- Wykonawca, którego oferta zostanie wybrana jako najkorzystniejsza, będzie musiał zaprojektować i wykonać dwujezdniową drogę krajową, która przebiegać będzie po nowym śladzie i zostanie dołączona do istniejącej drogi krajowej 44 - mówi Iwona Mikrut.

Nowa trasa będzie przebiegać przez dwa województwa: małopolskie i śląskie, dwa powiaty: oświęcimski i bieruńsko-lędziński oraz gminy: Bojszowy i Oświęcim.

Jak dodają w GDDKiA, szczególnego podejścia wykonawcy wymagać będzie fragment drogi zlokalizowany w sąsiedztwie byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz - Birkenau.

W związku z tym został opracowany „Raport z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa – Auschwitz – Birkenau niemiecki, nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady (1940-1945) dla inwestycji p.n. „Budowa drogi ekspresowej S-1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej”, w którym szczegółowo opisano genezę specjalnego traktowania tego obszaru, przeprowadzono analizy uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi oraz sformułowano zalecenia, które należy ująć na kolejnych etapach przygotowania i realizacji inwestycji.

- Sprawą priorytetową jest tu bezkonfliktowe funkcjonowanie „dobra światowego dziedzictwa” oraz drogi krajowej - zaznaczają w GDDKiA.

Kliknij tu i zobacz przebieg obwodnicy Oświęcimia

Cała inwestycja obejmuje:

  1. odcinek I: węzeł Kosztowy II - węzeł Oświęcim, w zakres którego wchodzą: droga ekspresowa o długości 12,865 km, obwodnica Bierunia o długości 2,1 km, trzy węzły drogowe: Kosztowy II, Lędziny, Bieruń, para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej, tj. Lędziny Wschód oraz Lędziny Zachód.
  • odcinek II: węzeł Oświęcim (z węzłem) - Dankowice, w zakres którego wchodzą: droga ekspresowa o długości 15,165 km, trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze

  • odcinek III: Dankowice - węzeł Suchy Potok (z węzłem), w zakres którego wchodzą: droga ekspresowa o długości 12,02 km, dwa węzły drogowe: Stara Wieś, Suchy Potok, para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Dankowice Zachód oraz Dankowice Wschód

  • odcinek IV: obwodnica Oświęcimia, w zakres którego wchodzą: droga dwujezdniowa o długości 9,045 km, trzy mosty : na Wiśle, Sole i Młynówce oraz wiadukt kolejowy.

Wszystkie odcinki realizowane będą w formule „projektuj i buduj”, a docelowo droga S1 będzie mieć 135 km długości. Stanie się ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1 dla mieszkańców Małopolski i Śląska, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym.

S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3, relacji Żylina - Skalite.

Budowa S1 wraz obwodnicą Oświęcimia ma być zrealizowana do 2024 roku.

FLESZ - Koronawirus torpeduje gospodarkę, traci także Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Jest 10 firm, które chcą zbudować obwodnicę Oświęcimia - Gazeta Krakowska

Wróć na oswiecim.naszemiasto.pl Nasze Miasto