Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Nikt nie chce wybudować Trasy Balickiej

Piotr Tymczak
Podkrakowski port lotniczy potrzebuje lepszego dojazdu. W planach od lat jest Trasa Balicka. Ale ani miasto, ani województwo nie garną się do jej budowy.

Trasa Balicka, która ma połączyć Kraków z lotniskiem, to droga widmo, zaś działania urzędników związane z przygotowaniem jej budowy przypominają farsę. A z portu lotniczego, który w najbliższych latach czeka rozbudowa, docelowo, do 2036 r., będzie chciało rocznie wydostać się aż 12 milionów pasażerów (dwa i pół raza więcej niż obecnie). Aby wszyscy dotarli do miasta, nie wystarczy szybka kolejka i autobus.

- Od lat poruszany jest temat przeniesienia drogi wojewódzkiej prowadzącej do lotniska i budowy Trasy Balickiej. To kwestie niezbędne do tego, aby port mógł się rozwijać w perspektywie 20 lat tak, jak powinien- zaznacza prezes Kraków Airport Radosław Włoszek.

Aż kilka dni zajęło nam ustalenie w urzędach, co dalej z tą inwestycją. Nikt nie chce się bowiem do niej przyznać. Od września br. za duże przedsięwzięcia w Krakowie odpowiada Zarząd Inwestycji Miejskich. Stamtąd w sprawie Trasy Balickiej odesłano nas jednak do Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu, gdzie z kolei usłyszeliśmy, że o tę sprawę pytać należy w Zarządzie Dróg Wojewódzkich, jednostce podległej władzom Małopolski. - Trasa Balicka jest na terenie miasta. Przede wszystkim miasto powinno się w tym zakresie wypowiadać - sugeruje tymczasem Filip Szatanik, rzecznika marszałka Małopolski.

W Wieloletniej Prognozie Finansowej (WPF), dokumencie gminy Kraków, zadanie zbudowania Trasy Balickiej (w latach 2026-29) wyraźnie jest przy-pisane ZIKiT. Tam w końcu urzędni-cy ustalili, że... inwestycja została przekierowana do Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta. W tym wydziale poinformowano nas, że zgodnie z porozumieniem prezydenta z województwem z 2007 r. zlecono opracowanie koncepcji przebudowy układu drogowego w rejonie lotniska, w tym Trasy Balickiej. - Prace związane z budową nowej drogi były warunkowane pozyskaniem na nią funduszy z Unii Europejskiej. Takich pieniędzy gmina Kraków nie otrzymała, w związku z tym przygotowania do budowy wstrzymano - przyznaje Łukasz Szewczyk, wicedyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej UMK. Szewczyk wyjaśnia jednak, że powrót do tej inwestycji można rozważyć przy okazji budowy tras III obwodnicy: Pychowickiej i Zwierzynieckiej.

Przeciwni Trasie Balickiej są jednak ekolodzy. - Nie godzimy się na drogę przez dolinę Rudawy. Myśląc o lepszym skomunikowaniu portu lotniczego, należy zaplanować do niego tramwaj albo premetro - uważa Mariusz Waszkiewicz, prezes Towarzystwa na Rzecz Ochrony Przyrody.

Porozumienie miasta z województwem co do budowy Trasy Balickiej zostało podpisane w 2007 r. Dzisiaj okazuje się, że 10 lat to było za mało, aby podjąć konkretną decyzję, czy ta droga ma powstać, czy zdecydować się na inne rozwiązania.

Tymczasem władze lotniska właśnie opracowały strategię jego rozbudowy na najbliższe 20 lat. Zakłada ona, że liczba pasażerów korzystających z krakowskiego portu do 2036 roku zwiększy się z ponad 5 mln osób do ok. 12 mln.

Aby wszyscy mogli dotrzeć na samolot, potrzebne są nowe rozwiązania komunikacyjne. Obecne nie wystarczą, bo samochody w rejonie lotniska stoją w korkach. O związanych z tym problemach mieszkańcy informują na stronie internetowej „Kraków Airport Absurdy”, założonej na Facebooku.

Tłumaczenia urzędników, że przecież do Balic jeżdżą pociągi szybkiej kolei i miejski autobus nie przekonują. Nie wszyscy są zainteresowani tym, aby z wielkimi bagażami przedzierać się przez miasto do pojazdów komunikacji zbiorowej. Tak dzieje się we wszystkich większych aglomeracjach.

W porcie lotniczym mają tego świadomość. O tym, że wokół niego będą potrzebne nowe rozwiązania drogowe mówił niedawno prezes Kraków Airport Radosław Włoszek. Wymienił m.in. Trasę Balicką, która miałaby przebiegać od ul. Armii Krajowej w rejon lotniska.

- Wszystkie drogi prowadzą na lotnisko, bo to jest serce regionu, od niego zaczyna się rozwój gospodarczy - zaznacza Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport. Kiedy pytamy o Trasę Balicką, odpowiada: - Każde rozwiązanie, które w perspektywie 20 lat będzie powodowało, że 12 milionów pasażerów płynnie dojedzie do lotniska jest jak najbardziej oczekiwane.

Pierwotnie nowa droga do Balic miała powstać na Euro 2012. Wtedy przedsięwzięcie wyceniano na ok. 280 mln zł. Ostatecznie w Krakowie nie odbywały się mecze piłkarskich mistrzostw Europy i trasy też nie wybudowano.

Co prawda zgodnie z porozumieniem zawartym w 2007 r. województwo Małopolskie we współpracy z gminą Kraków, zleciło opracowanie wariantowej koncepcji przebudowy układu drogowego w rejonie lotniska, w tym budowy Trasy Balickiej, ale warunkiem rozpoczęcia inwestycji było pozyskanie dofinansowania z Unii Europejskiej. Takich pieniędzy miasto nie otrzymało i prace związane z drogą do Balic wstrzymano.

Inwestycja, już wtedy na etapie przygotowywania, została mocno oprotestowana przez ekologów i okolicznych mieszkańców. Alarmowali, że droga, która ma przechodzić przez dolinę Rudawy, korytarz przewietrzania miasta, zniszczy ten cenny przyrodniczo i krajobrazowo obszar.

Ekolodzy nadal podtrzymują swoje stanowisko i sprzeciwiają się przedsięwzięciu. - Zdania nie zmieniamy. Powinniśmy chronić tereny cenne przyrodniczo. Planowanie takiej trasy to prymitywne myślenie z lat 50. ubiegłego wieku, związane z wpychaniem samochodów do centrum miasta. To kompletny absurd. Jak to się ma do mówienia o walce ze smogiem? - komentuje Mariusz Waszkiewicz, prezes Towarzystwa na Rzecz Ochrony Przyrody.

Budowa Trasy Balickiej jest jednak nadal uwzględniana w Wieloletniej Prognozie Finansowej z realizacją w latach 2026-2029. A w tegorocznym budżecie na to zadanie zapisano 250 tys. zł - na rozpoczęcie opracowania materiałów do złożenia wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Tą inwestycją miał się zajmować Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Fundusze rezerwowane na trasę Balicką postanowiono jednak przeznaczyć na dotację dotyczącą przygotowania przełożenia drogi wojewódzkiej 774, co też ma być jednym z elementów lepszego skomunikowania lotniska z miastem.

- Po powstaniu jej nowego przebiegu po wschodniej stronie autostrady A4, istniejąca droga 774 mogłaby pełnić funkcje dojazdowe do lotniska. Po zrealizowaniu tej inwestycji będziemy analizować jak zmienią się warunki ruchu w tym rejonie - mówi Łukasz Szewczyk, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Krakowa. Zwraca uwagę, że obecnie większość podróży do lotniska odbywa się z wykorzystaniem autostrady i w związku z tym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad bierze pod uwagę poszerzenie autostrady z dwóch do trzech pasów m.in. w sąsiedztwie lotniska. Łukasz Szewczyk przyznaje jednak, że to nie oznacza odstąpienia od planów budowy Trasy Balickiej.

Mariusz Waszkiewicz apeluje, by raz na zawsze zrezygnować z tej drogi. - Powinniśmy iść w zupełnie innym kierunku i aby wzmocnić istniejące połączenia kolejowe do lotniska zaplanować tam też szybki tramwaj albo premetro - uważa Waszkiewicz.

Trasa Balicka

  • Przebieg: od ul. Armii Krajowej w Krakowie do lotniska w Balicach
  • długość drogi: ok. 5 km
  • Parametry trasy: dwie jezdnie po dwa pasy ruchu
  • planowane obiekty inżynierskie: most na Rudawie o długości ok. 70 m, estakady i wiadukty o łącznej długości ok. 1,3 km
  • Dodatkowe rozwiązania: budowa ekranów akustycznych albo tunelu o długości ok. 600 metrów w rejonie osiedla Zarzecze

Planowane prace towarzyszące:

  • budowa i przebudowa: układu drogowego ulic lokalnych sąsiadujących z trasą, chodników, ścieżek rowerowych, oświetlenia ulicznego, zatok autobusowych, peronów przystankowych
  • budowa układu drogowego w rejonie przystanków Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, w tym parkingu park&ride w rejonie ul. Zaklili z Mydlnik

WIDEO: Nowe logo Balic - trójkąty zamiast dmuchawców

Źródło: dziennikpolski24.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto