Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Małopolska zachodnia. Stare dworce kolejowe przejęły gminy i chcą je wyremontować

Bogusław Kwiecień
Urząd Gminy w Brzeźnicy
Pasażerowie kolei liczą, że w ślad za remontami dworców zaczną regularnie i szybko jeździć pociągi

Brzeźnica, Brzeszcze i Chełmek nie będą oglądać się na PKP i po przejęciu zniszczonych dworców kolejowych same zrobię ich remonty. Mieszkańcy są zadowoleni, ale liczą, że w ślad za tym będą mogli korzystać z regularnie i szybko jeżdżących pociągów.

Jedną z pierwszych gmin w Małopolsce zachodniej, która przejęła od PKP budynek dworca, jest gmina Brzeźnica. Znalazła się ona w tak dobrej sytuacji, że ma zapewnioną dotację na remont obiektu. Cały koszt inwestycji wyniesie ponad 3 mln zł, z czego dofinansowanie stanowi 85 proc. Według planu, powstanie tutaj centrum komunikacyjne typu „parkuj i jedź”.

Zachowa swoją architekturę

Jak podkreśla Bogusław Antos, wójt Brzeźnicy, główny, zabytkowy budynek, który ma ponad 100-letnią historię, zachowa swój pierwotny, architektoniczny wygląd. Jednak w śro­dku znajdzie się nowoczesna poczekalnia z kasami i toaletami.

Ponadto na parterze część pomieszczeń zaadaptowanych zostanie na cele handlowo-usługowe. Na piętro poprowadzą nowe schody, natomiast te stare, oryginalne będą służyły do podziwiania kunsztu dziewiętnastowiecznych budowniczych, którzy je stworzyli, bo zabytkowa klatka schodowa zmieniona zostanie w galerię sztuki.

Teren  wokół  dworca ma być zagospodarowany  na  centrum komunikacyjne. Powstanie peron autobusowy, a obok kilkadziesiąt miejsc postojowych, gdzie mieszkańcy jadący do pracy czy szkoły, będą mogli zostawić samochody, motocykle czy rowery. - Pozostaje mieć nadzieję, że do tego czasu powrócą na tę linię pociągi - zauważa Kamil Krawczyk, mieszkaniec gminy.

Po rozpoczęciu remontu linii 94, łączącej Oświęcim z Krakowem, połączenia zostały zawieszone. Wójt jest jednak przekonany, że w ciągu kilku najbliższych lat na tej linii uruchomiona zostanie także Szybka Kolej Aglomeracyjna.

Będą jeździć szybciej

Ponad rok temu stary, zniszczony dworzec przejęła od PKP także gmina Brzeszcze. Prace projektowe jego zagospodarowania są już na finiszu. Przewidują, że na parterze powstanie kasa, poczekalnia, mała kawiarnia z oddzielnym wyjściem na zewnątrz, punkt informacji turystycznej, a oprócz tego znajdzie się miejsce na salę wystawową. Z kolei na piętrze powstanie biblioteka z czytelnią. W urzędzie chcą również zagospodarować sąsiedni budynek stacyjny, w którym znajdowały się kiedyś magazyny klubu seniora. Ponadto wokół dworca powstanie 113 miejsc parkingowych.

Dawid Szczepański, prezes Stowarzyszenia na rzecz gminy Brzeszcze „BRZOST”, podkreśla, że plany gminy zbiegają się z remontem linii kolejowej Cze­chowice - Dziedzice - Oświęcim - Trzebinia i modernizacją trasy z Katowic do Krakowa. - Po zakończeniu tych kluczowych inwestycji, pociągi będą jeździć dużo szybciej - zaznacza Dawid Szczepański.

Jest przekonany, że za trzy lata, jeśli wszystkie prace będą przebiegały terminowo, podróż z Brzeszcz do Krakowa zajmie niecałą godzinę, co oznacza skrócenie czasu przejazdu tej trasy o połowę. Nie ulega dla niego wątpliwości, że wtedy ludzie będą podróżować koleją, zamiast tłoczyć się busach i wystawać w korkach.

Poczekalnia i wystawa

W ciągu najbliższych lat zmieni się także wygląd stacji w Cheł­mku. Obecnie budynek, znajdujący się w centrum miasta, straszy swoim wyglądem i stanowi zagrożenie. W związku z tym zrezygnowano z planów organizowania tutaj wystaw do czasu remontu. Urzędnicy są dobrej myśli, jeśli chodzi o uzyskanie unijnej dotacji na ten cel.

Burmistrz Chełmka Andrzej Saternus podkreśla, że wniosek gminy wpisuje się w program rewitalizacji zdegradowanych terenów poprzemysłowych. Dworzec był kiedyś ważnym elementem tej przemysłowej części Chełmka. Rozstrzygnięcie konkursu ma nastąpić w czerwcu.

Koszt prac szacuje się na 1,5 mln zł. Tutaj także obok poczekalni z kasami i toaletami oraz kawiarnią powstaną sale ekspozycyjne. Projekt zakłada przeszklenie części pod filarami. Wokół dworca zrobionych zostanie 30 miejsc parkingowych, także dla rowerów.

Kolejowe inwestycje

Początek remontu linii 93 w tym roku
W najbliższych miesiącach ma rozpocząć się modernizacja linii kolejowej 93 na odcinku Oświęcim - Trzebinia. Prace będą prowadzone w dwóch etapach, a ich finał przewidywany jest w 2021 roku. Obok wymiany torowisk i przejazdów kolejowych na całej długości zostanie przebudowanych 12 wiaduktów i mostów. Inwestycja obejmuje także przebudowę peronów na stacjach leżących przy tej trasie. Na terenie gminy Chełmek zmodernizowane zostaną m.in. wiadukty przy ulicach Brzozowej i Oświęcimskiej w Gorzowie. Zostaną podwyższone i poszerzone do szerokości dwóch jezdni.

Znalazły się dodatkowe pieniądze
Po nowych torach będą jeździć także pociągi do Brzeszcz. Były problemy z rozstrzygnięciem przetargów, bo kwoty oferowane przez wykonawców przekraczały znacznie koszty wyliczone przez PKP Polskie Linie Kolejowe na remont odcinka Czechowice - Dziedzice - Brzeszcze - Oświęcim, tj. prawie 510 mln zł. Ostatecznie Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK wraz z Ministerstwem Infrastruktury znalazło dodatkowe pieniądze.

ZOBACZ KONIECZNIE:

WIDEO: Zakopianka. Bliżej tunelu im. gen. Maczka

Autor: Joanna Urbaniec, Gazeta Krakowska

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malopolskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto