System Kierowania Ruchem, zwany też systemem kolejkowym, jest częścią Platformy Usług Elektronicznych. Pilotażowy program wprowadzono w oddziale w Częstochowie w czerwcu ubiegłego roku. W chrzanowskim oddziale i czterech inspektoratach regionu montaż urządzeń rozpoczął się w styczniu.
- W oddziale oraz inspektoratach w Olkuszu, Oświęcimiu i Wadowicach SKR-y już działają - mówi Barbara Traczyk-Zawadzińska, naczelnik wydziału organizacji i analiz ZUS w Chrzanowie. - Jedynie w inspektoracie w Suchej Beskidzkiej trwają jeszcze testy w zakresie uruchomienia i prawidłowości działania, mamy nadzieję, że zostanie on uruchomiony w najbliższych dniach - dodaje. System kierowania ruchem, jest czytelny i prosty w obsłudze. Jednak, jak inne nowości, może sprawiać kłopot niektórym klientom, zwłaszcza osobom starszym. Wtedy z pomocą służą pracownicy ZUS-u, a nawet ochrona.
Na ekranie dotykowym automatu wyświetla się siedem różnych usług. Wystarczy jeden ruch palca, by wybrać tę, którą klient przyszedł załatwić do ZUS-u. Urządzenie wydaje bilet z numerem wybranego okienka i na wezwanie można poczekać na wygodnej sofie.
- Nie ma potrzeby ustawiać się w kolejce - mówi Grażyna Stuglik-Nizio, kierownik inspektoratu ZUS w Oświęcimiu. - Numery biletów są wyświetlane na tablicach elektronicznych, co zdecydowanie ułatwia załatwienie spraw, w tym także osobom niedosłyszącym - dodaje.
Dodatkowym atutem jest to, że numery biletów, stanowisk a także wezwania są czytane przez lektora. - Gdybym zagadała się z koleżanką, głos przywoła mnie do porządku - śmieje się Wioletta Maroń z Oświęcimia. - Mówiąc serio, mnie "nowinka" przypadła do gustu, załatwiam sprawy szybciej i sprawniej.
System ma jeszcze jedną zaletę - daje możliwość sprawnego zarządzania ruchem klientów i uzyskania szczegółowych statystyk. - W styczniu mieliśmy 7312 klientów - mówi Grażyna Stuglik-Nizio. - Najwięcej było emerytów i rencistów, bo aż 3,5 tysiąca, płatników ubezpieczonych 2384, a osób po różnego rodzaju zasiłki półtora tysiąca - dodaje.
We wszystkich urzędach obsługa klientów odbywa się na parterze budynków. W Oświęcimiu po niewielkiej reorganizacji udało się również wygospodarować kącik dla dzieci. Rodzice mogą tam na czas załatwienia sprawy zostawić swoje maluchy pod opieką pracownika.
Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?