PKP Polskie Linie Kolejowe rozważały dwie możliwości. Remont istniejącej kładki lub budowę przejścia podziemnego. Ostatecznie wybrały to drugie rozwiązanie.
Kompleksowa przebudowa stacji Oświęcim odbywa się w ramach modernizacji trasy kolejowej nr 93 na odcinku Oświęcim – Czechowice Dziedzice.
Lepsza obsługa podróżnych
- Zamiast istniejącej kładki nad torami, PLK wybudują przejście podziemne, zapewniające dojście do peronów z dwóch stron
- potwierdza Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe
Jak dodaje, dzięki inwestycji poprawi się i będzie bardziej bezpieczna obsługa podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Obecnie trwa opracowywanie dokumentacji projektowej dla budowy tego przejścia.
- Po uzyskaniu decyzji administracyjnych, rozpocznie się realizacja prac budowlanych. Planujemy, że nastąpi to na przełomie 2020/2021 roku
- dodaje Dorota Szalacha.
Co lepsze?
PKP PLK początkowo planowały właśnie modernizację kładki. Przewidziana była budowa zejść na wszystkie perony, a z myślą o niepełnosprawnych i osobach starszych przy każdym zejściu miała znaleźć się winda.
Opinie mieszkańców są różne. Większość jednak uważa, że przejście tunelem pod peronami będzie bardziej wygodne dla podróżnych i mieszkańców.
- Ale nocą strach będzie tędy iść do Brzezinki - mówi starsza mieszkanka tej wsi, bo obecnie kładka a w przyszłości tunel to też połączenie dla pieszych Oświęcimia i Brzezinki.
W ostatnich latach kładka była zaniedbana. Nikt się do nie przyznawał ani kolej ani gminy. Jej stan techniczny był coraz gorszy.
Na stacji w Oświęcimiu poza budową przejścia podziemnego PKP PLK planują także przebudowę peronów z ich podwyższeniem, co znacznie ułatwi pasażerom, szczególnie tym starszym wsiadanie i wysiadanie z pociągów.
Nowy dworzec już stoi
Na zmodernizowanych peronach staną nowe wiaty, ławki i tablice informacyjne. Jak będą wyglądać ostatecznie, widać to już na pierwszym peronie, który doczekał się przebudowy razem z powstaniem nowego budynku dworca PKP, który już jest gotowy.
Podobne plany PKP PLK ma na pozostałych pięciu stacjach i przystankach odcinka Oświęcim - Czechowice-Dziedzice, tj.: Brzeszcze Kopalnia, Brzeszcze Jawiszowice, Jawiszowice Jaźnik, Kaniów i Dankowice.
Prace na całej linii
Prace te są częścią trwającej już wielkiej modernizacji całej linii 93 od Czechowic-Dziedzic przez Oświęcim do Trzebini. Obejmą one ponadto m.in. wymianę torów, przebudowę 25 mostów i wiaduktów, unowocześnienie systemów sterowania ruchem.
Linia jest obecnie w fatalnym stanie technicznym. Pasażerowie skarżą się, że pokonanie odcinka 25 km z Oświęcimia przez Chrzanów do Trzebini zajmuje do 45 minut, co w efekcie wydłuża podróż do Krakowa do 2 godzin. Równie wolno jeżdżą pociągi z Oświęcimia przez Brzeszcze do Czechowic.
W efekcie coraz mniej pasażerów z gmin położonych przy tej linii korzystało z usług kolei, co z kolei spowodowało czasowe zawieszenie przez kursów pociągów na odcinku między Czechowicami a Oświęcimiem.
Po zakończeniu całej modernizacji, co ma nastąpić do listopada 2021 roku, pociągi mają jeździć dużo szybciej.
- Plany PKP PLK zakładają, że będzie to nawet do 120 km /godz.
- przypomina Dawid Szczepański, radny miejski w Brzeszczach i prezes Stowarzyszenia BRZOST, który zabiegał o przywrócenie połączeń kolejowych na odcinku z Czechowic do Oświęcimia.
Koszt całej inwestycji to przeszło 1 mld zł, z czego ponad 686 mln zł stanowi dofinansowanie, jakie PKP Polskie Linie Kolejowe otrzymały z funduszy unijnych.
Pobierz bezpłatną aplikację Nasze Miasto i bądź na bieżąco!
Jak korzystać z aplikacji, by otrzymywać informacje z miasta i powiatu? To proste!
Po wejściu w aplikację w prawym górnym rogu w menu wybierz swoje miasto.
Aplikacja jest bezpłatna i nie wymaga logowania. Oprócz standardowych kategorii, z powodu panującej epidemii, wprowadziliśmy zakładkę "koronawirus", w której znajdziesz wszystkie aktualne informacje związane z epidemią.
Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?