Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Na linię 94 Kraków Główny - Oświęcim przez Skawinę powrócą pociągi pasażerskie. Na razie będą jeździć tylko do Przeciszowa. ZDJĘCIA

Bogusław Kwiecień
Bogusław Kwiecień
Na linii 94 Kraków Główny - Oświęcim przez Skawinę od 1 października mają zostać przywrócone połączenia pasażerskie w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Na razie jednak pociągi będą kursować tylko do Przeciszowa
Na linii 94 Kraków Główny - Oświęcim przez Skawinę od 1 października mają zostać przywrócone połączenia pasażerskie w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Na razie jednak pociągi będą kursować tylko do Przeciszowa Archiwum Gazety Krakowskiej / Bogusław Kwiecień
Od 1 października 2022 na linii kolejowej 94 Kraków Główny - Oświęcim przez Skawinę mają zostać przywrócone regularne połączenia pasażerskie. Od kilku lat czekają na to mieszkańcy sześciu gmin w powiatach wadowickim i oświęcimskim. Jak się okazuje na razie jednak pociągi nie będą dojeżdżać do Oświęcimia, czyli najważniejszego miasta w regionie. Ich trasa ma kończyć się w Przeciszowie.

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Kolejna przymiarka do powrotu pociągów na trasę z Krakowa do Oświęcimia

Od 4 września nastąpi nowa korekta rozkładu jazdy pociągów. Co ważne dla mieszkańców powiatów wadowickiego i oświęcimskiego ujęte zostały w nim stałe połączenia pasażerskie na linii 94 Kraków Główny przez Skawinę w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, ale nie do węzłowej stacji Oświęcim. W tym przypadku pociągi Kolei Małopolskich mają zacząć kursować od 1 października.

- Przed rokiem także już w rozkładach PKP były takie połączenia i na tym się kończyło. Pociągi wróciły tylko na odcinek do Skawiny - Łukasz Krawczyk, mieszkaniec gminy Zator zastanawia się, czy i tym razem będzie to jedynie przymiarka.

Na przywrócenie stałych połączeń pasażerskich czekają mieszkańcy sześciu gmin w powiatach wadowickim i oświęcimskim, m.in. w Brzeźnicy, gdzie w 2019 r. zmodernizowany został budynek dworca kolejowego. W sąsiedztwie powstał węzeł przesiadkowy, z którego korzystają pasażerowie linii autobusowej oraz prywatnych busów i jak powtarza wójt gminy Bogusław Antos brakuje tylko połączeń kolejowych z Krakowem.

Podobne oczekiwania mają w gminach Spytkowicach, Zator, Przeciszowie, Oświęcim i kilku miejscowościach gminy Skawina, do których wciąż nie dociera SKA. Kursy kończą się dotąd w Podborach Skawińskich.

- Wygląda na to, że tym razem pociągi pasażerskie faktycznie zaczną kursować. Takie potwierdzenie uzyskaliśmy także m.in. ze strony przedstawicielki Zarządu Województwa Małopolskiego Iwony Gibas - mówi wójt Przeciszowa Tomasz Kosowski.

Spodziewa się, że wśród mieszkańców gminy będzie spore zainteresowanie kolejowymi połączeniami z Krakowem. Według niego podróż do samego Krakowa Głównego w godzinę i 15 minut jest dużym atutem i będzie dobrą alternatywą dla jazdy własnym samochodem czy busami. W bliskim sąsiedztwie przystanku w Przeciszowie jest gminny parking na ok. 50 samochodów, na którym będzie można zostać samochód i dalej jechać pociągiem do stolicy Małopolski.

- Szkoda tylko, że na razie pociągi będą dojeżdżać tylko do Przeciszowa, bo mieszkańcy gminy są zainteresowani połączeniami także z Oświęcimiem, szczególnie jeśli chodzi o młodzież dojeżdżającą do szkół - zauważa Tomasz Kosowski.
Takie oczekiwania mają też w Zatorze.

Ograniczenie kursowania składów SKA do Przeciszowa jest związane z trwającą przebudową stacji w Oświęcimiu. Zakończenie tej inwestycji planowane jest pod koniec 2023 roku.

Według rozkładu z Przeciszowa do Krakowa w dni robocze jeździć będzie po 10 par pociągów. Rano są cztery kursy o: 4.27, 5.26, 6.25 i 8.29, co ułatwi dojazd do pracy czy na studia. Nie będzie także problemów z powrotem, bo również będzie kilka kursów o: 16.13, 17.59, 19.37 i 22.45. W soboty i niedziele przewidzianych jest po osiem połączeń tam i z powrotem.

Połączenia pasażerskie na linii 94 zostały zawieszone blisko 10 lat. Jak tłumaczyły ówczesne władze województwa, ich utrzymywanie ze względu na niską frekwencję było nieopłacalne. Kilka lat temu przywrócono je na rok, a potem znowu zniknęły z rozkładu.

Warto dodać, że jednocześnie kontynuowana jest modernizacja linii 94 przez PKP PLK. Po zakończeniu kolejnego etapu w 2023 roku czas podróży powinien się jeszcze skrócić.

od 16 lat

Ukraina do UE

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na oswiecim.naszemiasto.pl Nasze Miasto