Blisko stu nauczycieli informatyki, dyrektorów szkół, pedagogów i psychologów, kuratorów sądowych, pracowników poradni pedagogiczno-psychologicznych z powiatu oświęcimskiego uczestniczyło w III konferencji naukowo-metodycznej pt. „Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w cyberprzestrzeni”, która odbyła się w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Oświęcimiu.
Konferencję otworzył rektor PWSZ prof. zw. dr hab. Witold Stankowski. Podkreślił, iż pedagogika, sztuka właściwego wychowania, kształtowania osobowości człowieka jest niezwykle istotna zwłaszcza w dzisiejszych czasach.
Jak powinniśmy wychowywać dzieci do nowych mediów, jak ułatwić im funkcjonowanie w cyfrowej rzeczywistości, cyfrowej szkole, jak korzystać z nowinek i nie uzależnić się od nich, jakie cyberzagrożenia czyhaja na dzieci w Internecie, jakie formy przybiera cyberprzemoc, psychomanipulacja przez Internet, czy istnieje ochrona użytkownika w Internecie, jak walczyć ze stalkingiem, i innymi cyberprzestępstwami, jak powinna wyglądać edukacja medialna? – na te i inne zagadnienia próbowali odpowiedzieć prelegenci: dr Arkadiusz Wąsiński z Wyższej Szkoły Administracji w Bielsku-Białej, mgr Elżbieta Bowdur ze Stowarzyszenia Komputer i Sprawy Szkoły z Katowic, starszy aspirant Jacek Ślusarczyk z Komendy Powiatowej Policji w Oświęcimiu, prof. nadzw. dr hab. Robert Borkowski z Instytutu Politologii PWSZ Oświęcim, dr Monika Frania z Uniwersytetu Śląskiego oraz mgr inż. Łukasz Tomczyk z Instytutu Pedagogiki PWSZ Oświęcim.
Podczas konferencji podkreślano, iż Internet może być źródłem czerpania wiedzy, ale tylko dla kompetentnego medialnie użytkownika - świadomego i wykazującego postawę aktywną, krytyczną – dlatego tak ważna jest właściwa edukacja medialna młodych ludzi prowadzona zarówno przez rodziców jak i nauczycieli, rozumiana jako właściwe wychowanie do mediów, edukacja poprzez media oraz edukacja o mediach.
Organizator konferencji mgr inż. Łukasz Tomczyk z Instytutu Pedagogiki PWSZ Oświęcim omówił E-zagrożenia wśród dzieci i młodzieży w powiecie oświęcimskim w świetle przeprowadzonych badań. Poinformował przy okazji, iż Instytut Pedagogiki PWSZ przy współpracy z Kuratorium Oświaty w Krakowie realizuje badania terenowe dotyczące sposobu użytkowania urządzeń elektronicznych wśród dzieci i młodzieży. Wykorzystane narzędzia badawcze skonstruowane są zgodnie z międzynarodowymi standardami w zakresie pedagogiki mediów. Wyjaśnił, iż ankietowanych uczniów pytano o cztery kategorie e-zagrożeń takie jak: niebezpieczeństwa zdrowia psychicznego i fizycznego, uzależnienia, społeczno-wychowawcze konteksty użytkowania wirtualnej sieci oraz o cyberprzestępstwa i nadużycia, na które narażone jest najmłodsze pokolenie Internautów. - Badania mają na celu przede wszystkim ukazanie skali e-zagrożeń determinowanych Internetem, telefonią komórkową, czy też brakiem wiedzy osób znaczących w procesie wychowawczym na temat ryzykownych e-zachowań. Liczymy, że badaniami objętych zostanie w pierwszej fazie projektu kilka tysięcy dzieci i młodzieży, zatem będą to jedne z największych i najbardziej miarodajnych analiz tego typu w Polsce – podkreślił Łukasz Tomczyk i podzielił się z zebranymi w auli Collegium sub Horologio pierwszymi ciekawymi wnioskami, które wynikają z dotychczas przeanalizowanych ankiet.
Konferencji towarzyszyła wystawa zdjęć, artykułów, czasopism i książek poświęcona e-zagrożeniom płynącym z Internetu, przygotowana przez Bibliotekę PWSZ z dyrektor Iwoną Sobalą i pracowników uczelnianej książnicy.
Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?