Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowy dworzec kolejowy w Oświęcimiu wpisał się już w krajobraz miasta. A jak wyglądał kiedyś i jak się zmieniał [ZDJĘCIA]

KB
Zdjęcie oświęcimskiego dworca z 1970 roku. Wtedy był jednym z najładniejszych i najbardziej nowoczesnych tego typu obiektów w Polsce. Był wizytówką miasta
Zdjęcie oświęcimskiego dworca z 1970 roku. Wtedy był jednym z najładniejszych i najbardziej nowoczesnych tego typu obiektów w Polsce. Był wizytówką miasta Zbiory Łukasza Szymańskiego
Oświęcim ma nowy dworzec kolejowy od pół roku, który wpisał się już w krajobraz miasta. To kolejny rozdział w długiej historii budynków dworcowych na oświęcimskiej stacji. Jej początki sięgają XIX wieku i mają związek z powstaniem kolei cesarskiej z Krakowa do Wiednia.

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Cesarska kolej z Krakowa przez Oświęcim do Wiednia

Dworzec kolejowy w Oświęcimiu został wybudowany w ramach budowy linii kolejowej Czechowice – Trzebinia w 1856 r., stanowiącej odcinek tzw. Kolei Północnej Cesarza Ferdynanda z Krakowa do Wiednia. Składał się z trzech części. Dwie wyższe boczne stanowiły zaplecze stacyjne. W niższej części środkowej znajdowały się kasy, poczekalnia dla pasażerów, przechowalnia bagaży.

Dworzec stanowił część ważnego węzła kolejowego. Linia Czechowice – Oświęcim – Trzebinia przebiegała przez teren ówczesnej Brzezinki. W 1864 r. uruchomiono odcinek Oświęcim – Mysłowice, który stanowił część tzw. linii pruskiej prowadzącej przez Katowice do Wrocławia. Kolejne połączenie Oświęcim uzyskał w 1884 r., gdy wybudowano linię do Krakowa Podgórza.

Dworzec PKP lat PRL-u

W latach 1964–1965 oświęcimski dworzec został przebudowany wg projektu znanego architekta Karola Fojcika, autora m.in. projektów dworców w Katowicach i Zabrzu. Wyburzona została środkowa część, w miejscu której wybudowano przeszkloną halę. Boczne budynki zostały przebudowane. W lewym (patrząc od strony miasta) na piętrze powstała poczekalnia dla pasażerów, a pod nią m.in. restauracja i bar oraz zakład fryzjerski. W drugiej części znalazła się poczta oraz biura stacyjne.

Długie oczekiwanie na nowy dworzec

W 2011 r. PKP zleciły projekt modernizacji dworca, z którego jednak się wycofały. Ostatecznie postanowiły go wyburzyć i zbudować mniejszy jednokondygnacyjny obiekt. Na tę inwestycję trzeba było czekać kilka długich lat. Budowa rozpoczęła się pod koniec 2018 roku, a nowy obiekt został oddany do użytku w czerwcu 2020 roku.

FLESZ - Koronawirus. Jak się przed nim uchronić

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na oswiecim.naszemiasto.pl Nasze Miasto