Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Oświęcim. Kierowcy chcą na ul. Dąbrowskiego „zielonej fali”. W starostwie zastanawiają się nad takim systemem

Bogusław Kwiecień
W starostwie chcą przeanalizować, czy wprowadzenie synchronizacji świateł na tej drodze przyniesie oczekiwane efekty

Kierowcy w Oświęcimiu utyskują na spowolnienie ruchu na ul. Dąbrowskiego. Według nich, sytuację na tej głównej arterii miasta może poprawić tzw. zielona fala, czyli system synchronizacji świateł kierujących ruchem miejskim. W starostwie, któremu podlega droga, zastanawiają się nad taką możliwością.

Na ul. Dąbrowskiego, na krótkim odcinku są cztery sygnalizacje na skrzyżowaniach, a oprócz tego dodatkowo w dwóch miejscach światła wzbudzane dla pieszych.

Spowalniają ruch

Na początku ub. tygodnia drogowcy uruchomili sygnalizację na skrzyżowaniu z ul. Słowackiego i drugą dla pieszych na wysokości ulicy prowadzącej do siedziby Polskiej Unii Seniorów. – Dobrze, że powstały te światła, bo na pewno w tych miejscach jest teraz bardziej bezpiecznie i dotyczy to pieszych, jak i kierowców. Wcześniej był na przykład duży problem z wyjazdem na ul. Dąbrowskiego ze Słowackiego – mówi Krystian Grabowski, mieszkaniec Oświęcimia.Jak przyznaje, z drugiej strony nowe światła jeszcze bardziej spowalniają ruch na tej głównej drodze przelotowej przez centrum miasta.

Największe zagęszczenie jest właśnie w rejonie skrzyżowania z ul. Słowackiego. Na odcinku ok. 400 metrów do ul. Śniadeckiego stoją tutaj cztery sygnalizatory. – Z pewnością przydałoby się wprowadzenie synchronizacji świateł na tej ulicy – uważa Paweł Kram z Oświęcimskiego Stowarzyszenia Bezpiecznej Motoryzacji. – Problem widoczny jest szczególnie w godzinach popołudniowego szczytu – dodaje.

Zbigniew Naglik, jeden z oświęcimskich kierowców już policzył, że przejazd ul. Dąbrowskiego podczas powrotu z pracy przy niekorzystnym układzie świateł wydłużył mu się o kolejnych pięć minut.

Będą analizować

W Starostwie Powiatowym w Oświęcimiu postanowili dokładnie przeanalizować, czy wprowadzenie synchronizacji świateł na tej drodze przyniesie oczekiwane efekty. – Jest to bardzo kosztowne przedsięwzięcie – zaznacza starosta Zbigniew Starzec. – Samo przygotowanie projektu takiego rozwiązania to koszt od 100 do 300 tys. zł – dodaje.

W starostwie mają wstępne uwagi ekspertów, z których wynika, że przed wprowadzeniem takiego systemu konieczne byłyby dodatkowe inwestycje drogowe na trzech skrzyżowaniach, w tym przede wszystkim przebudowa ulic Dąbrowskiego i Kościuszki.

Według starosty pod uwagę trzeba również brać ryzyko zakorkowania dróg poprzecznych, szczególnie dojazdowych do targowiska w główne dni handlowe, czyli czwartki, soboty i niedziele. Równie istotna jest przepustowość na ronda im. Kazimierza Płonki. – Może okazać się, że „zielona fala” nic nie zmieniła, gdy okaże się, że korek tworzy się na tym rondzie – dodaje Zbigniew Starzec. W jego opinii, sytuacje rozwiąże wyprowadzenie ruchu poza centrum, dzięki nowej północnej obwodnicy i drugiej zaplanowanej już wraz z trasą S1.

Otwarta droga na skrzyżowaniach

Synchronizacja świateł, kierujących ruchem miejskim, zwana „zieloną falą” polega na tym, że pojazdy, jadące z pewną, ściśle określoną prędkością mają otwartą dla siebie drogę na każdym mijanym skrzyżowaniu. Dzięki temu ruch staje się płynny, bez potrzeby długotrwałego oczekiwania na zmianę świateł. Auta nie muszą gwałtownie zmieniać prędkości, co skutkuje wyższym zużyciem paliwa, zwiększa się też średnia prędkość przejazdu na danym odcinku, przez co poruszamy się szybciej.

„Zielona fala” działa już w Chrzanowie
Na 400-metrowym odcinku ul. Trzebińskiej (DK 79) w Chrzanowie znajduje się aż pięć sygnalizacji świetlnych, jednak przejazd główną drogą zazwyczaj odbywa się płynnie. System świateł został skoordynowany w taki sposób, by działała tam „zielona fala” i można było przejechać ten odcinek bez zatrzymywania się. Przez to nieco trudniejsze jest wykonanie skrętu w lewo lub włączenie się do ruchu z bocznych ulic. Do skrętów wyznaczone zostały osobne pasy, gdzie trzeba odstać kilka minut.

ZOBACZ KONIECZNIE:

WIDEO: Dlaczego za kółkiem puszczają nam nerwy?

Autor: Dzień Dobry TVN, x-news

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na oswiecim.naszemiasto.pl Nasze Miasto