Oświęcim. Opóźni się budowa drogi ekspresowej S1 na odcinku Mysłowice - Oświęcim? GDDKiA unieważniła przetarg na wybór wykonawcy [ZDJĘCIA]

Monika Pawłowska
Monika Pawłowska
Na rozpoczęcie budowy trzeba poczekać. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Katowicach, unieważniła przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S1 na odcinku Mysłowice – Oświęcim.
Na rozpoczęcie budowy trzeba poczekać. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Katowicach, unieważniła przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S1 na odcinku Mysłowice – Oświęcim. Arch. Monika Pawłowska
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Katowicach, unieważniła przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S1 na odcinku Mysłowice – Oświęcim. To efekt wykluczenia z przetargu, a potem uwzględnionego odwołania firmy China State Construction Engineering Corporation Limited z siedzibą w Pekinie. By nie doszło do co najmniej rocznego opóźnienia w realizacji inwestycji, GDDKiA zdecydowała się na podzielenie odcinka Mysłowice - Oświęcim na dwa odrębne zadania. Jak zapewnia, termin budowy i oddania do użytku obwodnicy Oświęcimia w ramach S1 nie jest zagrożony. 9-kilometrową obwodnicą mamy przejechać wiosną 2024 roku.

Kliknij w przycisk „zobacz galerię” i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.

Odwołanie Chińczyków pokrzyżowało plany GDDKiA na szybką budowę S1 z obwodnicą Oświęcimia

Przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S1 na odcinku Mysłowice – Oświęcim Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła w październiku 2019 roku. Wówczas ogłosiła postępowania na pozostałe dwa odcinki S1, tj. Oświęcim - Dankowice oraz Dankowice - Bielsko-Biała. Z kolei w grudniu 2019 r. ogłosiła przetarg na realizację powiązanej z S1 obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44.

Dla tych trzech inwestycji podpisała w zeszłym roku umowy z wykonawcami i rozpoczęły się prace projektowe. Zgodnie z umową, dwoma odcinkami S1 (Oświęcim - Dankowice - Bielsko-Biała) będzie można pojechać w czwartym kwartale 2023 r., a obwodnicą Oświęcimia wiosną 2024 r.

Postępowanie przetargowe na początkowy fragment S1 przeciągnęło się znacznie za sprawą rozpatrywanych odwołań złożonych przez jednego z oferentów.

- 21 sierpnia 2020 r. wykluczyliśmy z przetargu wykonawcę, China State Construction Engineering Corporation Limited z siedzibą w Pekinie, który naszym zdaniem nie złożył jednoznacznych i wyczerpujących wyjaśnień w trakcie weryfikacji oferty

- czytamy w komunikacie GDDKiA. - Firma wniosła odwołanie do prezesa Krajowej Izby Odwoławczej. Odwołanie zostało uwzględnione, GDDKiA unieważniła wykluczenie chińskiej firmy i jednocześnie skierowała skargę na wyrok KIO do Sądu Okręgowego w Katowicach. Sąd nie uwzględnił wniesionej przez Generalną Dyrekcję skargi, umarzając 12 stycznia 2021 r. postępowanie. Wobec czego wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 30 września 2020 r. uprawomocnił się - czytamy.

Zdaniem GDDKiA, realizacja przetargu w przyjętym kształcie i terminach jest niezasadna, gdyż odcinek Mysłowice - Oświęcim zostałby oddany do użytkowania z co najmniej rocznym w stosunku do dwóch pozostałych odcinków. Wówczas ruch tranzytowy przeniósłby się na nieprzystosowane do dużego ruchu lokalne drogi.

GDDKiA unieważniła przetarg i przygotowała wariant zastępczy

- Podjęliśmy taką decyzję, chcąc zapewnić możliwość funkcjonowania kolejnych dwóch odcinków przyszłej S1, od Oświęcimia do Bielska-Białej, po ukończeniu na nich prac w 2023 r.

- czytamy w komunikacie GDDKiA. - Osiągniemy to poprzez podzielenie odcinka Mysłowice - Oświęcim na dwie części i sprawną realizację krótkiego fragmentu S1 z węzłem Bieruń i obwodnicą tego miasta. Umożliwi to, na okres dokończenia prac przy pozostałej części S1, przekierowanie ruchu na DK44 z pominięciem terenów zurbanizowanych i dróg lokalnych - czytamy.

W tej sytuacji budowę odcinka Mysłowice - Oświęcim podzielono na dwa odrębne zadania:

  • odcinek I/A Bieruń - Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia (terminem zakończenia w listopadzie 2023 r. zbiegnie się z oddaniem do ruchu S1 od Bielsko-Białej do węzła Oświęcim),
  • odcinek I/B Mysłowice (Kosztowy II) – Bieruń (odrębne postępowanie przetargowe z 36-miesięcznym terminem realizacji).

Jednocześnie wykonawcy w swoich ofertach będą mogli zadeklarować krótszy termin realizacji w ramach kryterium poza cenowego.

FLESZ - Więcej radarów na polskich drogach. Zapłaci za to Unia

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie