Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Powiat oświęcimski, bieruńsko-lędziński. GDDKiA chce zamówić "z wolnej ręki" budowę odcinka drogi ekspresowej S1 Bieruń-Oświęcim ZDJĘCIA

Monika Pawłowska
Monika Pawłowska
GDDKiA chce zamówić z wolnej ręki budowę odcinka odcinek trasy S1 Bieruń-Oświęcim.
GDDKiA chce zamówić z wolnej ręki budowę odcinka odcinek trasy S1 Bieruń-Oświęcim. GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zdecydowała się na zamówienie z tzw. wolnej ręki budowy fragmentu drogi S1, pomiędzy węzłami Bieruń i Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia, który sąsiaduje z realizowanym przez konsorcjum Porr i Mota-Engil Central Europe, odcinkiem S1 Oświęcim-Dankowice. Zaproszenie do udziału w negocjacjach zostało już przesłane. Sprawne przeprowadzenie negocjacji pozwoliłoby podpisać umowę jeszcze w drugim kwartale 2021 r.

Kliknij w przycisk „zobacz galerię” i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE. Zobacz wizualizacje drogi ekspresowej S1.

Perturbacje przy przetargach na budowę pierwszego odcinka S1 i negocjacje na budowę odcinka Bieruń-Oświęcim

Umowy z wykonawcami na zaprojektowanie i budowę trzech odcinków ( Oświęcim – Dankowice i Dankowice – Bielsko-Biała oraz obwodnicy) zostały podpisane w 2020 r., z przewidywanym terminami zakończenia realizacji odpowiednio 14 sierpnia oraz 3 listopada 2023 r. Obwodnica Oświęcimia ma być gotowa wiosną 2024 r.

Problemem okazał się pierwszy z odcinków S1 Mysłowice-Oświęcim. Postępowanie przedłużyło się, bo GDDKiA wykluczyła z przetargu jedną z firm, przedsiębiorstwo China State Construction Engineering Corporation Limited z siedzibą w Pekinie. Chińska firma odwołała się. Generalna Dyrekcja unieważniła przetarg na budowę „kłopotliwego” odcinka.

- Wobec zaawansowania realizacji dwóch zadań w ramach budowy S1 pomiędzy Oświęcimiem a Bieskiem-Białą rozstrzygniecie postępowania przetargowego na pierwszy odcinek, spowodowałoby przesunięcie w czasie zakończenia realizacji robót budowlanych w ramach pierwszego odcinka, co najmniej o rok

– wyjaśnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Zdecydowała się na inne rozwiązanie. Prawo zamówień publicznych daje możliwość zamówienia z wolnej ręki, które polega na powtórzeniu usług lub robót budowlanych w odniesieniu do zamówienia podstawowego. W tym wypadku naturalnym było zapytanie wykonawcy drogi S1 z Oświęcimia do Dankowic, czyli konsorcjum firm Porr i Mota-Engil Central Europe, o możliwość poszerzenia zakresu robót.

- Negocjacje dotyczą zaprojektowania i budowy fragmentu drogi ekspresowej S1 o długości ok. 2,9 km, odcinka drogi klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) o długości ok. 2 km, drogi klasy Z (zbiorczej), pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia (dojazdu do ul. Jagiełły) o długości ok. 2 km, węzła Bieruń oraz pięciu obiektów inżynierskich

– informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. - To umożliwi skomunikowanie nowej drogi S1 poprzez węzeł Bieruń z istniejącym przebiegiem drogi DK44. Negocjacje będą również dotyczyły czasu uzyskania przejezdności w zakresie trasy głównej S1 oraz obwodnicy Bierunia w ciągu DK44 - dodaje. 

Co z odcinkiem drogi ekspresowej S1 od Mysłowic do Bierunia?

Aby zrealizować całość zadania inwestycyjnego, konieczne jest jeszcze wyłonienie wykonawcy pozostałego zakresu z pierwotnego zadania budowy odcinka S1 Kosztowy II - Oświęcim.

- Aktualnie trwa przygotowywanie dokumentacji do ogłoszenia ostatniego już postępowania przetargowego w trybie przetargu nieograniczonego

– informuje GDDKiA. - Przewidujemy, że ogłoszenie tego przetargu nastąpi jeszcze w drugim kwartale 2021 r. - dodaje.

FLESZ - Połowa Polaków nie chce alkoholu na stacjach benzynowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na oswiecim.naszemiasto.pl Nasze Miasto