Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Praca na budowie S1 w Beskidach, koło Węgierskiej Góki wre. Za to w Oświęcimiu na razie połączenia do nowej drogi nie będzie [ZDJĘCIA]

OPRAC.:
Małgorzata Gleń
Małgorzata Gleń
Przy budowie największej, prawie 950-metrowej estakady pracuje ogromny dźwig. Budowa drogi ekspresowej S1 zakończy się dopiero w 2024 roku
Przy budowie największej, prawie 950-metrowej estakady pracuje ogromny dźwig. Budowa drogi ekspresowej S1 zakończy się dopiero w 2024 roku GDDKiA
Trwa budowa drogi ekspresowej S1 w Węgierskiej Górce i w Beskidach. Na placu budowy rosną kolejne konstrukcje estakad. W Oświęcimiu właśnie teraz miała rozpoczynać się budowa południowej obwodnicy łączącej to miasto z trasą ekspresową S1. Okazuje się, że jest to już nieaktualne. Inwestycja ciągle jest na etapie uzgodnień. Tym samym także przesuwa się termin oddania do użytku tej nowej drogi.

Z

obacz zdjęcia z budowy S1 w okolicach Węgierskiej Górki:

Ogromny dźwig pracuje przy budowie estakady na S1 w Beskidach

Na placu budowy w Beskidach w okolicach Węgierskiej Górki widać kolejne postępy prac. Rosną konstrukcje estakad, budowlańcy umacniają ogromne skarpy, bo cześć drogi pobiegnie w wykopach. Kolejne części nośnych estakad są betonowane. Na placu budowy można zobaczyć ogromne dźwigi, pracujące przy wysokich na nawet 30 metrów estakadach.

Trwa też drążenie tuneli, choć w tym przypadku trudno mówić o jakichś spektakularnych postępach, bo to właśnie przez te obiekty inwestycja na Śląsku ma już około roczne opóźnienie.

Nowa S1 będzie trasą biegnącą praktycznie w 80 procentach po różnego rodzaju obiektach inżynierskich – mostach, estakadach, wiaduktach czy wspomnianych tunelach.

Największe wrażenie oczywiście robi najdłuższa z budowanych estakad, licząca 942 metry długości i momentami dochodząca do 30 metrów wysokości. To właśnie przy niej można zobaczyć ogromne, kilkudziesięciometrowe dźwigi.
W budowie jest m.in. pięć estakad, trzy mosty i dwa tunele. Kierowcy przejadą tędy jednak nie wcześniej niż w połowie 2024 roku. Początkowo droga miała być gotowa w połowie 2023 roku.

To tunele opóźniły budowę o rok

Powodem opóźnień są prace związane z drążeniem tuneli. W trakcie drążenia dłuższego tunelu na jezdni w kierunku Zwardonia doszło do zawału skał stropowych w czole tunelu. 25 maja 2021 roku Urząd Górniczy w Krakowie wstrzymał ruch zakładu górniczego pracującego na tej budowie. W ciągu paru miesięcy wykonawca opracował i przedłożył „program naprawczy” oraz ekspertyzę określającą właściwy dobór obudowy uwzględniającej lokalne warunki górniczo-inżynierskie. 4 listopada dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Krakowie zatwierdził przedłożone dokumenty do planu ruchu zakładu. Drążeniem tuneli na budowie ekspresówki zajmują się górnicy słowackiej firmy Uranpres. A generalnym wykonawcą inwestycji jest firma Mirbud.

Na budowanej trasie powstanie również 10 murów oporowych, dziewięć konstrukcji oporowych oraz siedem ścian oporowych o łącznej powierzchni przekraczającej 96 tysięcy metrów kwadratowych. Zostaną rozbudowane - węzły Przybędza i Milówka.

Budowa takiej liczby tuneli, estakad, mostów czy wiaduktów sprawia, że jest to jeden z najdroższych z odcinków drogi ekspresowej, jaka obecnie powstaje w Polsce. Jak policzono na początku budowy średnia cena za kilometr nieco ponad ośmioipółkilometrowego „górskiego odcinka” S1, będącego obwodnicą Węgierskiej Górki wynosi 161,7 mln zł. Cała inwestycja to koszt 1,4 mld zł.

Obwodnica Oświęcimia z połączeniem do S1 - tu opóźnienia jeszcze większe

W marcu, ewentualnie w kwietniu br. wykonawca budowy południowej obwodnicy Oświęcimia firma Budimex spodziewała się uzyskać zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Budowa powinna już ruszać. Wniosek został złożony zgodnie z terminem przewidzianym w kontrakcie w maju 2021. Już wiadomo, że roboty nie ruszą, bo decyzja ZRID nie jest jeszcze wydana. Trwa procedura w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Krakowie.

- W trakcie prowadzonego postępowania Dyrektor RDOŚ wystąpił do Wojewody z wnioskiem o powtórne zapewnienie udziału społeczeństwa w ponownej ocenie w związku z szerokimi uzupełnieniami do raportu oraz zmienieniem wniosku o „ZRID” przez inwestora - tłumaczy dr Joanna Paździo, pierwszy zastępca dyrektora Biura Wojewody i rzecznik prasowy Wojewody Małopolskiego.

Uwagi można składać od 13 maja 2022 do 13 czerwca 2022 r.

Wydanie decyzji ZRID spodziewanie jest na przełomie czerwca i lipca br. Potem musi nastąpić przekazanie placu budowy, co zwykle trwa miesiąc. Czy tak się stanie?

Obwodnica wraz z trzecim mostem przez Sołę w Oświęcimiu będzie rozpoczynać się po śląskiej stronie od węzła w gminie Bojszowy (powiat bieruńsko-lędziński) i przebiegać nowym śladem do Zaborza w gm. Oświęcim. W gminie Oświęcim będzie przebiegać przez Pławy. W samym mieście przetnie ul. Ostatni Etap, dalej przejdzie nowym wiaduktem nad ul. Legionów w ciągu drogi wojewódzkiej 933 i mostem nad Sołą i pobiegnie w rejonie działek na Zaborzu. Kończyć się będzie za supermarketem Castorama w rejonie skrzyżowania na drodze 44. Koszt tej inwestycji to blisko 468 mln zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wadowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto