Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przejazd kolejowy w Chełmku to wąskie gardło na drodze wojewódzkiej 780. Sytuację ma poprawić tunel pod linią kolejową 93. Zdjęcia

Bogusław Kwiecień
Bogusław Kwiecień
W ciągu dnia każde zamknięcie rogatek na drodze 780 w Chełmku powoduje, że po obu stronach na ulicach Krakowskiej i Piastowskiej powstają korki
W ciągu dnia każde zamknięcie rogatek na drodze 780 w Chełmku powoduje, że po obu stronach na ulicach Krakowskiej i Piastowskiej powstają korki Bogusław Kwiecień
Skrzyżowanie z linią kolejową 93 w Chełmku to jeden z najbardziej uciążliwych fragmentów drogi wojewódzkiej 780 prowadzącej z Krakowa na Śląsk. Zdaniem kierowców, modernizacja tego miejsca to za mało, aby faktycznie upłynnić tutaj ruch. Bardzo liczą, że realizacji doczeka się projekt budowy tunelu pod wspomnianą linią.

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Przejazd w Chełmku znów będzie zamknięty

Temat uciążliwości na tym drogowo-kolejowym skrzyżowaniu powrócił ostatnio w związku z zapowiedziami ponownego jego zamknięcia w ramach trwającej modernizacji linii 93 Trzebinia - Oświęcim. Miało to nastąpić na przełomie marca i kwietnia, a następnie od 17 maja. Przejazd jest nadal otwarty, ale PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. potwierdzają, że kierowcy mogą spodziewać się takich utrudnień w najbliższym czasie.

- Na przejeździe kolejowo-drogowym w Chełmku w ciągu ul. Krakowskiej mają być wykonywane jeszcze prace przed odbiorem końcowym. W związku z tym wymagane będą przez kilka dni zmiany w organizacji ruchu na tym skrzyżowaniu - zapowiada Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK.

Na razie nie wiadomo jednak, kiedy to nastąpi. - Zostaną one wprowadzone po zatwierdzeniu przez Zarząd Dróg Wojewódzkich i poinformowaniu z wyprzedzeniem zainteresowanych służb - dodaje Dorota Szalacha.

Wielu kierowców w Chełmku i jeżdżących drogą 780 ma nadzieję, że takie utrudnienia będą w tym miejscu już ostatni raz i znajdzie się rozwiązanie, które jednocześnie zlikwiduje problem korków powstających po zamknięciu szlabanów na ulicach Krakowskiej i Piastowskiej.

Tunel ma poprawić sytuację

Przy dużym natężeniu ruchu na drodze 780 przez większość dnia każde zamknięcie rogatek sprawia, że po obu stronach ustawiają się sznury samochodów.

- W godzinach szczytu ciągną się przez całe centrum Chełmka - podkreśla Mariusz Krawczyk, mieszkaniec gminy.

Natężenie ruchu według badań na odcinku drogi 780 w centrum Chełmka sprzed trzech lat sięgało ok. 15 tys. pojazdów na dobę. Dużą część z nich stanowią tiry. Wielu kierowców traktuje ten wojewódzki trakt jako alternatywę dla A4 połączenia Krakowa ze Śląskiem.

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie spodziewa się, że sytuację w tym miejscu poprawi budowa bezkolizyjnego skrzyżowania. W przygotowanie koncepcji nowego rozwiązania obok samorządu województwa małopolskiego zaangażowały się powiat oświęcimski i gmina Chełmek. Wstępnie pod uwagę brane były dwa rozwiązania, tj. budowa wiaduktu lub tunelu pod linią kolejową, ale władze Chełmka zaznaczyły, że nie może być mowy o wiadukcie, bo takie rozwiązanie spowodowałoby problemy dojazdu do strefy przemysłowej oraz utrudniłoby włączenie się do drogi 780 od strony północnej.

Według ludzi w Chełmku tunel nie załatwi głównego problemu, jakim jest narastający ruch w centrum miasta, a co za tym idzie stan bezpieczeństwa. Piesi podkreślają, że nawet na pasach nie można czuć się bezpiecznie. Powraca temat obwodnicy.

O takiej możliwości mówi się od kilku lat. Podpisana została nawet umowa z udziałem gminy, województwa i powiatu dotycząca przygotowania dokumentacji. Projektanci przygotowali kilka wariantów, które ze względu na bliskość zabudowań zostały negatywnie ocenione przez mieszkańców. Wtedy władze Chełmka zaproponowały jeszcze jedno kompromisowe rozwiązanie, w którym obwodnica zaczynałaby się po śląskiej stronie, czyli na skrzyżowaniu dróg wojewódzkich 780 i 934 na terenie gminy Chełm Śląski. Potem przez nowy most nad Przemszą przechodziłaby na stronę Chełmka i przebiegała dalej południową stroną miasta, łącząc się już poza jego granicami z drogą 780 przed Libiążem.

W Chełmku liczono, że realizacja inwestycji ruszy w ciągu kilku lat. Sprawa stanęła jednak w miejscu. Chodzi o drogę o długości kilku kilometrów.

Nowe centrum diagnostyczne w szpitalu

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na oswiecim.naszemiasto.pl Nasze Miasto