Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Radca prawny radzi. Gwarancja i rękojmia w ochronie praw kupującego. Jaka jest różnica i kiedy z nich skorzystać? [ZDJĘCIA]

Redakcja
Radca prawny Wojciech Stypułkowski z Kancelarii Lex Projects
Radca prawny Wojciech Stypułkowski z Kancelarii Lex Projects Archiwum prywatne
Zarówno gwarancja, jak i rękojmia są instytucjami prawa cywilnego, których funkcją jest ochrona praw kupującego, poprzez umożliwienie kupującemu reklamowanie niezgodnego z umową produktu. Radca prawny Wojciech Stypułkowski z Kancelarii Lex Projects tłumaczy kiedy z nich skorzystać.

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Czym są gwarancja i rękojmia? Podobne, a jednak różne

Zarówno gwarancja, jak i rękojmia są instytucjami prawa cywilnego, których funkcją jest ochrona praw kupującego, poprzez umożliwienie kupującemu reklamowanie niezgodnego z umową produktu. Obie określają katalog uprawnień kupującego (gdy rzecz ma wady fizyczne lub prawne, bądź też nie ma właściwości, które powinna mieć ze względu na jej cel) oraz zasady odpowiedzialności sprzedawcy. Choć są do siebie podobne, zasadniczo są to dwie różne od siebie instytucje, z których potencjalny pokrzywdzony może korzystać niezależnie od siebie.

Każdemu kupującemu przysługuje roszczenie z tytułu rękojmi. Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi jest obowiązkowa i powstaje z mocy samego prawa, bez konieczności zawierania odrębnego porozumienia (inaczej niż przy gwarancji, która jest dobrowolna).

Co przewiduje gwarancja, a co rękojmia?

Rękojmia na rzeczy ruchome wynosi 2 lata, a na nieruchomości 5 lat od dnia nabycia rzeczy. Terminy mogą być modyfikowane, skracane (np. w przypadku zakupu rzeczy używanych), jednak zmiana musi wyraźnie wynikać z umowy (nie dotyczy to konsumentów i osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, z wyłączeniem przypadków, gdy przepisy prawa na to zezwalają). Rękojmia pozwala na żądanie od sprzedawcy bezpłatnej wymiany rzeczy wadliwej na nową, żądania usunięcia wady, obniżenia ceny, a w przypadku istotnej wady odstąpienia od umowy (zwrot rzeczy, za zwrotem uiszczonej przez kupującego ceny). Ważne, że to kupujący dokonuje wyboru, z którego uprawnienia skorzysta, a jego decyzja jest wiążąca dla sprzedawcy. Ten zobowiązany jest też ustosunkować się do zgłoszonej przez kupującego reklamacji w terminie 14 dni, a jeżeli w tym terminie tego nie zrobi, będzie to równoznaczne z uznaniem żądania kupującego za uzasadnione.

Gwarancja w przeciwieństwie do rękojmi nie przysługuje z mocy samego prawa, a jedynie wtedy gdy sprzedawca udzieli jej kupującemu dobrowolnie. Gwarancja zwykle otrzymuje postać dokumentu pisemnego lub w innej formie (np. płyta CD). Pozwala ona wystąpić z żądaniem do podmiotu udzielającego gwarancji (np. producenta, sprzedawcy, dystrybutora). Termin obowiązywania gwarancji wynika z dokumentu gwarancji, a jeżeli nie został wskazany, wynosi dwa lata licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana. Zakres uprawnień kupującego określa dokument gwarancji, w którym sprzedawca wskazuje jakie uprawnienia przysługują kupującemu, przy czym mogą być one takie same jak przy rękojmi lub całkowicie inne (szersze lub węższe).

FLESZ - Jak pozbyć się stresu w godzinę? Tę metodę stosowała NASA

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na oswiecim.naszemiasto.pl Nasze Miasto