Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Szybka kolej do Oświęcimia przez Brzeźnicę? Gdy skończą się remonty

Bogusław Kwiecień
Bogusław Kwiecień
W PKP PLK przekonują, że linia jest systematycznie modernizowana. Na kolejnych odcinkach podnoszona jest prędkość z 40 do 100, a nawet 120 km/ godz

Włączenie linii kolejowej 94 Kraków - Oświęcim przez Skawinę do systemu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej jest uzależnione od postępu jej modernizacji prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Najwcześniej może się to udać na odcinku do Skawiny.

Pociągi pasażerskie zniknęły z tej trasy w 2012 roku. Od tamtej pory mieszkańcy i samorządy gmin leżących wzdłuż tej linii nieustannie dopominają się od władz województwa małopolskiego ich przywrócenia. Udało się to na rok w grudniu 2016 przy udziale finansowym gmin. Po rozpoczęciu prac na łączniku między Krakowem Płaszowem a Krakowem Głównym linia znów została zawieszona.

Burmistrz Zatora Mariusz Makuch nie ukrywa, że wznowienie kursów osobowych przy dalszym rozwoju Parku Rozrywki Energylandia, a co za tym idzie rosnącym w szybkim tempie ruchem samochodowym, to pilna konieczność. Wakacyjne połączenia, jak to było w tym roku, to za mało.

Podobnego zdania jest wójt Spytkowic Mariusz Krystian. - Tylko połączenia kolejowe są w stanie zapewnić tysiącom mieszkańców cywilizowane warunki podróżowania do Krakowa czy w stronę Oświęcimia, czego nie zapewnią zatłoczone busy - uważa wójt Spytkowic. Jak dodaje, zainteresowane samorządy Spytkowic, Zatora, Przeciszowa i Brzeźnicy, gdzie ostatnio gmina wyremontowała budynek dworcowy, są w tej sprawie zdeterminowane. - Nieustannie przypominamy władzom województwa o tym ważnym problemie - dodaje Mariusz Krystian. Liczy, że do dwóch lat pociągi pasażerskie powrócą, może będzie to SKA.

W Urzędzie Marszałkowskim w Krakowie zapewniają, że mają w planach takie rozwiązanie, ale czas ich realizacji uzależniają od modernizacji trasy przez PKP PLK. Podstawowa rzecz to stworzenie warunków, które umożliwią kursowanie pociągów z Krakowa do Oświęcimia co godzinę.

W PKP PLK przekonują, że linia jest systematycznie modernizowana. Na kolejnych odcinkach podnoszona jest prędkość z 40 do 100, a nawet 120 km/ godz. Aktualnie realizowana inwestycja dotyczy modernizacji linii 94 na odcinku Kraków Płaszów - Podbory Skawińskie.

- W ramach wartych przeszło 250 mln zł prac wymieniamy tory i sieć trakcyjną, urządzenia sterowania ruchem oraz przejazdy. Zmieniają się też przystanki i stacje - wylicza Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK. Jak dodaje, jest to inwestycja realizowana z myślą właśnie o SKA. Zgodnie z planem ma zakończyć się w drugiej połowie 2021 roku.

- Szybkie połączenia regionalne ze Skawiny do Krakowa Głównego będzie można uruchomić najwcześniej po przywróceniu dwóch torów pomiędzy Krakowem Głównym a Płaszowem. Obecnie jest to planowane na koniec 2020 roku - dodaje przedstawiciel PKP PLK.

Co będzie z resztą linii? PKP PLK ma w planach rewitalizację odcinka od Wielkich Dróg do Oświęcimia, w tym przebudowę dwóch mostów i trzech przepustów oraz naprawę podtorza, co ma nastąpić w 2022 roku.

Źródło: Dzień Dobry TVN/x-news

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Szybka kolej do Oświęcimia przez Brzeźnicę? Gdy skończą się remonty - Gazeta Krakowska

Wróć na oswiecim.naszemiasto.pl Nasze Miasto