Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wielka modernizacja linii kolejowej od Trzebini przez Oświęcim do Czechowic. Dzięki przebudowie wiaduktów znikną korki na drogach [ZDJĘCIA]

Bogusław Kwiecień
Bogusław Kwiecień
Linia 93 przecina Chrzanów na połowę. Przejazd z jednej strony na drugą odbywa się przez wąskie stare wiadukty
Linia 93 przecina Chrzanów na połowę. Przejazd z jednej strony na drugą odbywa się przez wąskie stare wiadukty Sławomir Bromboszcz
Przebudowa wiaduktów kolejowych to część dużej modernizacji linii Trzebinia – Oświęcim – Czechowice-Dziedzice. Dzięki temu poprawi się bezpieczeństwo przejazdu pociągów, ale skorzystają także kierowcy, którzy nie będą musieli wystawać w korkach na drogach przed wiaduktami.

Obecnie pod większością z nich ze względu na ograniczoną szerokość obowiązuje ruch jednokierunkowy, co utrudnia jazdę. Problem widoczny jest szczególnie w Chrzanowie, gdzie odcinek linii nr 93 przecina miasto na połowę.

Korki przed wiaduktami

- Potęguje to korki w godzinach porannego czy popołudniowego szczytu komunikacyjnego w mieście

– zauważa Mateusz Naglik, kierowca z Chrzanowa.

Podobna sytuacja jest m.in. w Gorzowie na ul. Oświęcimskiej czy granicy Oświęcimia i Babic na ul. Grunwaldzkiej pod jednym z dwóch znajdujących się tutaj wiaduktów. Jeden doczekał się przebudowy, ale pod drugim jest wąsko i także obowiązuje ruch jednokierunkowy.

- Czasami sznur samochodów ciągnie się daleko w głąb Babic i pozostaje liczyć na uprzejmość tych, którzy jadą od strony miasta – mówi oświęcimianin Michał Płaszczyca.

Jak dodaje, zdarza się, że niektórzy tracą cierpliwość, próbują wymusić pierwszeństwo i w efekcie dochodzi do niebezpiecznych sytuacji.

28 wiaduktów do przebudowy

Modernizacja obejmie takich 28 wiaduktów między Trzebinią, Oświęcimiem a Czechowicami-Dziedzicami.

- Wykonawca pracuje już m.in. w Chrzanowie przy wiadukcie nad ul. Zbożową oraz w Czechowicach-Dziedzicach

– zaznacza Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.

Prace przy kolejnych wiaduktach w Chrzanowie, tj. przy ulicach: Krasickiego, Krakowskiej, Siennej, 29-listopada, Kadłubka przewidziane są na drugi kwartał 2021 roku.

- Obiekty te są w wojewódzkiej ewidencji zabytków i planowane tam prace muszą być uzgadniane z Konserwatorem Zabytków - podkreśla Szalacha.

Wiadukty zmienią swój wygląd. Charakterystyczny kamień będzie zastąpiony przez żelbeton, co nie wszystkim się podoba. Przedstawiciele Stowarzyszenia „Stacja Chrzanów” zabiegało o zachowanie ich historycznego wyglądu. Utrzymują, że było to możliwe, jednak zabrakło dobrej woli. Dzięki ich staraniom tylko nowy wiadukt na ul. Siennej nawiązywać będzie do pierwotnej wersji.

- Prace obejmą także podobne obiekty w Chełmku, Oświęcimiu, Brzeszczach, Jawiszowicach oraz Kaniowie

- wylicza Dorota Szalacha.

Krótsze podróże

W PKP PLK podkreślają, że przebudowa wiaduktów to część dużej modernizacji całej linii od Trzebini przez Chrzanów, Oświęcim, Brzeszcze do Czechowic-Dziedzic.

Ich efektem będą krótsze i bardziej komfortowe podróże. Czas przejazdu skróci się prawie o połowę do ok. 40 minut. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością 120 km/h, a towarowe – 80 km/h. Warunki podróżowania poprawią się m.in. dzięki przebudowie 10 stacji i przystanków: Chrzanów, Chrzanów Śródmieście, Chełmek Fabryka, Gorzów Chrzanowski, Oświęcim, Brzeszcze, Brzeszcze Jawiszowice, Jawiszowice Jaźnik, Dankowice, Kaniów.

Na linii wykonawca usuwa stare tory oraz wyeksploatowane elementy linii kolejowej. W ich miejsce będą montowane nowe. Inwestycja obejmuje również mosty, tory, sieć trakcyjną, urządzenia sterowania. Koszt całej inwestycji to 800 mln zł, z czego ponad 686 mln zł stanowi unijne dofinansowanie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na oswiecim.naszemiasto.pl Nasze Miasto