Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Niezwykła XVIII-wieczna ambona z kościoła św. Andrzeja Apostoła w Osieku
Dawne piękno odzyskała XVIII-wieczna ambona w kształcie łodzi z drewnianego kościoła św. Andrzeja Apostoła w Osieku koło Oświęcimia.
- Prace konserwatorskie dotyczyły obiektu, który jest jednym z najwcześniejszych przykładów realizacji ambony-łodzi, bardzo popularnej trzy wieki temu
- podkreśla ks. dr Szymon Tracz, dyrektor Muzeum Diecezjalnego w Bielsku-Białej i bielsko-żywiecki konserwator architektury i sztuki sakralnej.
Jak wyjaśnia po raz pierwszy na ziemiach Rzeczypospolitej ambona przyjęła kształt łodzi w początkach XVIII wieku w kościele Świętych Apostołów Piotra i Pawła na Antokolu w Wilnie.
To stamtąd przeniesiono jej wzór, tworząc własną ambonę w kościele Bożego Ciała na krakowskim Kazimierzu.
- Ambony-łodzie były w XVIII wieku bardzo popularne” – dodaje naukowiec z Uniwersytetu Papieskiego, przywołując takie przykłady ambon z kościołów św. Andrzeja w Krakowie, w Tyńcu, Przeciszowie i bialskiej świątyni Opatrzności Bożej.
Jak tłumaczy kształt łodzi dla ambon wybierano nieprzypadkowo. W ten sposób w epoce potrydenckiej odwoływano się do symboliki łodzi jako nawy Kościoła, płynącej po wzburzonych i często nieprzyjaznych dziejach świata, co symbolizowała obecność morskich stworów.
- Obraz łodzi przywoływał także metaforę barki, z której nauczał na Jeziorze Galilejskim sam Chrystus
– zaznacza historyk sztuki.
Blask odzyskały barokowa chrzcielnica i XVI-wieczne drzwi w Nidku
Działania konserwatorskie realizowane w ramach projektu pn. „Beskidzkie Muzeum Sakralnej Architektury Drewnianej Diecezji Bielsko-Żywieckiej - udostępnienie dziedzictwa kulturowego Podbeskidzia poprzez nadanie nowych funkcji kulturalnych drewnianym obiektom zabytkowym" objęły w ostatnim czasie drewnianą, barokową chrzcielnicę kielichową z kościoła w pobliskim Nidku oraz XVI-wiecznym drzwiom wejściowym.
- Podjęto ponadto prace przy krucyfiksie z belki tęczowej i mocno zniszczonym rokokowym ołtarzu głównym z połowy XVIII wieku w kościele w Polance Wielkiej. Tu okazało się, iż pierwotnie jego struktura była niebieska, a dopiero w XIX wieku przemalowano ją na kolor biały
- dodaje ks. dr Szymon Tracz.
Podobnego odkrycia dokonano na rokokowym ołtarzu wykonanym przez tego samego artystę w Osieku, gdzie spod białej przemalówki ukazał się szlachetny kolor cesarskiego porfiru.
- Oba ołtarze stanowią duże wyzwanie dla konserwatorów, gdyż zdobią je niezwykle finezyjne i drobne ornamenty dekoracyjne, które zwłaszcza w Polance Wielkiej są bardzo zniszczone
– tłumaczy ks. Tracz.
Na realizację całego wspomnianego projektu pn. „Beskidzkie Muzeum Sakralnej Architektury Drewnianej Diecezji Bielsko-Żywieckiej" diecezja bielska uzyskała unijne dofinansowanie w wysokości ponad 16,8 mln zł.
- Jazda motocyklem po lasach legalna? Na razie ściga takich policja
- Morze tulipanów w Polance Wielkiej. Jak w Holandii!
- Oświęcim. Ogródek przyblokowy poróżnił mieszkańców bloku przy ul. Słowackiego
- Pustynia Błędowska. Sportowe rajdy konne juniorów i młodzików. Zobaczcie zdjęcia
- Pielęgniarki ryzykują zdrowie i życie, by pomagać chorym. Dziś ich święto
- Dlaczego Karol, licealista z Wadowic się podpalił? Prokuratura sprawdza jego laptop
FLESZ - Koronawirus. Jak się przed nim uchronić
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?