Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zmieniamy Oświęcim: MZK wciąż poprawia jakość usług

red.
Początki. Pierwsze autobusy marki Star-52, popularnie nazywane przez pasażerów "stonkami"
Początki. Pierwsze autobusy marki Star-52, popularnie nazywane przez pasażerów "stonkami" zdjęcia ZUK
Reorganizacje, zmiany nazwy, coraz nowocześniejszy tabor, ale zadanie od 56 lat wciąż to samo: przewóz pasażerów, czyli mieszkańców Oświęcimia i okolicznych gmin.

Miejska Komunikacja Samochodowa w Oświęcimiu została utworzona przy Miejskim Przedsiębiorstwie Gospodarki Komunalnej 1 października 1957 roku. Pierwszy tabor stanowiło dziesięć nowych autobusów marki Star-52, pospolicie nazywanych "stonkami".

- Początki działalności były bardzo trudne - przybliża historyczny okres firmy Kazimierz Tobiczyk, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Oświęcimiu sp. z o.o. - Brakowało podstawowego wyposażenia w niezbędne narzędzia i przyrządy do obsługi autobusów, a także pomieszczeń i ludzi z odpowiednimi kwalifikacjami.

Styczeń 1962 roku przyniósł pierwsze zmiany - Miejska Komunikacja Samochodowa została wydzielona z Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i utworzone zostało samodzielne przedsiębiorstwo pod nazwą Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. Siedziba firmy mieściła się przy ówczesnej ul. Topolowej 7 (obecnie Stanisławy Leszczyńskiej).

Powoli do komunikacji miejskiej wkraczała też nowoczesność. W grudniu 1971 r. wprowadzono bezkonduktorską obsługę pasażerów wyposażając autobusy w kasowniki typu "Krak", a linie komunikacyjne w tym okresie obsługiwały autobusy marki San i Jelcz.

Od zakładu do spółki

Kolejna reorganizacja została przeprowadzona w 1976 r. W wyniku centralizacji dotychczasowe MPK w Oświęcimiu zostało połączone z MPK w Bielsku-Białej pod wspólną nazwą Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Bielsko-Biała z Zakładem nr 2 w Oświęcimiu.

To właśnie Zakład w Oświęcimiu obsługiwał najrozleglejszy obszar, zapewniając transport pracowników do wielkich ośrodków przemysłowych, takich jak Zakłady Chemiczne Oświęcim, WSW Andrychów, kopalnie w Brzeszczach i Bieruniu oraz wielu innych przedsiębiorstw. W tym okresie pojawiły się także nowe typy autobusów, takie jak przegubowe Ikarusy, Autosany oraz Berliety.

W styczniu 1981 roku przedsiębiorstwo ponownie uzyskało samodzielność, wróciło do swej dawnej nazwy, a jego organem założycielskim został Prezydent Miasta Oświęcim.

l czerwca 1991 r. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zostało przekształcone w Zakład Budżetowy, a ten z kolei, 31 grudnia 2008 r., w jednoosobową spółkę Gminy Miasta Oświęcim pod nazwą: Miejski Zakład Komunikacji spółka z o.o. w Oświęcimiu.

W październiku 1991 r. zakupiono po raz pierwszy sześć autobusów marki DAB produkowanych przez Duńczyków.
- Nie były nowe, co rodziło obawy o ich sprawność techniczną - opowiada prezes Tobiczyk. - Okazały się jednak niezawodne. Z zakupionej wówczas partii jeden autobus jeździ do dnia dzisiejszego. Nadwozie zbudowane ze stopów aluminiowych gwarantuje bowiem bezproblemowe użytkowanie przez dziesiątki lat.

W latach 80. ubiegłego wieku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Oświęcimiu zatrudniało około 500 pracowników, posiadało 136 autobusów, które pokonywały około 6,5 miliona kilometrów rocznie na terenie Oświęcimia, Kęt, Brzeszcz i Chełmka oraz przyległych gmin.

Dzień dzisiejszy MZK

Obecnie spółka wykonuje usługi w zakresie transportu zbiorowego w ramach Porozumienia Komunalnego zawartego w grudniu 2008 roku pomiędzy Gminą Miasto Oświęcim a gminą wiejską Oświęcim, gminami Chełmek i Brzeszcze oraz Związkiem Komunalnym "Komunikacja Międzygminna" w Chrzanowie. O rozkładzie jazdy autobusów w większości przypadków decydują władze poszczególnych gmin.

MZK zatrudnia dziś 136 pracowników. Autobusy kursują na 10 liniach miejskich i 17 podmiejskich, a ich łączna długość wynosi 422 km. 63 proc. pasażerów korzysta z biletów ulgowych (udział w dochodach z ich sprzedaży wynosi 46 proc.). Znaczną grupę stanowią pasażerowie korzystający z darmowych przejazdów, są to m.in. osoby, które ukończyły 70 lat. Warto też wiedzieć, że przesiadając się z samochodu i korzystając z komunikacji miejskiej można sporo zaoszczędzić - np. kupując bilet okresowy G4 w cenie 124 zł pasażer korzysta praktycznie bez ograniczeń z przejazdów na wszystkich liniach miejskich i podmiejskich za 4 zł dziennie.

Plany na 2014 r. to wykonanie ogółem 2 325 000 kilometrów - o 87 tys. mniej niż w 2013 r. To wynik decyzji gmin o wycofaniu kursów, na których frekwencja pasażerów jest znikoma, a tym samym przynoszących straty.

Tabor i jakość obsługi

Obecnie spółka posiada 45 autobusów, w tym 14 autobusów niskopodłogowych. Średni wiek taboru to około 14 lat. W 2011 r. zakupiono 9 nowych autobusów niskopodłogowych marki Solaris które kosztowały ponad 6,6 mln zł, pozyskując na ten cel ponad 4,6 mln zł dofinansowania ze środków unijnych. Pozostałą kwotę spółka zapłaciła z zaciągniętego kredytu inwestycyjnego.

- To bardzo duża inwestycja, ale uważamy, że zakup autobusów Solaris poprawił jakość naszych usług - podkreśla prezes Kazimierz Tobiczyk. - Autobusy są niskopodłogowe, wyposażone między innymi w klimatyzację, monitoring wnętrza pojazdu oraz ekologiczne silniki spełniające normę Euro 5. Dodatkowo, w dwóch autobusach zainstalowane są w bramki do liczenia pasażerów, co pozwala na bieżąco określić liczbę podróżujących.

Plany inwestycyjne

Rok bieżący i pierwszy kwartał przyszłego roku to spłata pozostałego kredytu zaciągniętego na zakup autobusów.
- W przyszłym roku powinno nastąpić nowe rozdanie funduszy unijnych na lata 2014-2020 - mówi prezes MZK. - Mamy nadzieję, że nasza spółka skorzysta z nich w ramach krajowego lub regionalnego programu i będziemy mogli uzupełnić tabor o nowe pojazdy.

Możliwe, że będą to autobusy hybrydowe, czyli spalinowo-elektryczne. Technologia hybrydowa, obniżająca zużycie paliwa i pozwala na odzyskiwanie energii podczas hamowania. Zakup takich autobusów rozwiązałby jedno z kluczowych wyzwań, do których należy redukcja zużycia energii i emisji gazów spalinowych.

- Aby skorzystać z programu unijnego, musi być spełnionych kilka warunków, między innymi winien być opracowany plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego - mówi prezes MZK sp. z o.o. Kazimierz Tobiczyk. - Wiadomo już, że opracowanie takiego planu zostanie ujęte w planie budżetu Oświęcimia na przyszły rok.

Co warto wiedzieć

- Miejski Zakład Komunikacji sp. z o. o. w Oświęcimiu, mieści się przy ul. Stanisławy Leszczyńskiej 7. Czynny jest od poniedziałku do piątku w godz. 6.40-14.40. Telefony: centrala 33-843 17 40 i 33-843 15 90, Dyspozytornia 33-843 15 42, Zamówienia Publiczne i Zaopatrzenie 33-843 47 72, e-mail: [email protected], strona: www.mzk.oswiecim.pl.

- Sprzedaż indywidualną biletów okresowych prowadzą: Kasa MZK, przy ul. St. Leszczyńskiej 7, od poniedziałku do piątku w godz. 7.00 do 14.15. Kiosk na przystanku naprzeciwko kościoła (Stare Miasto), ul. Dąbrowskiego w godz. otwarcia. Sklep "Cepelia" (Osiedle Chemików), ul. Śniadeckiego 23-29, pon.-ptk. w godz. 9.30-17.15. Agencja PKO BP (Osiedle Zasole), ul. Obozowa 18D, pon.-ptk. w godz. 8.45-16.45. Sklep "Kasia" (Osiedle Błonie), ul. Nideckiego 24, pon.-ptk. w godz. 10-16. Agencja PKO BP (Zajezdnia KWK Brzeszcze), Brzeszcze, ul. Ofiar Oświęcimia 43, pon.-ptk. w godz. 7-15.15. Kiosk na przystanku naprzeciwko Dworca PKP, ul. Powstańców Śląskich, w godz. otwarcia.

- Kontrolę biletów, rozpatrywanie odwołań i windykację opłat dodatkowych przeprowadza firma "Grupa Vector" z siedzibą w Tychach, ul. Budowlanych 30. Biuro w Oświęcimiu, ul. St. Leszczyńskiej 7 przyjmuje zainteresowanych we wtorki w godz. 12-14.30, tel. 33-843-17-40 lub 33-843-15-90 (wew.53), [email protected], www.grupavector.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na oswiecim.naszemiasto.pl Nasze Miasto