Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dworzec kolejowy w Oświęcimiu z nagrodą w konkursie. Nowy obiekt PKP podoba się za funkcjonalność, estetykę. ZDJĘCIA i FILM

Bogusław Kwiecień
Bogusław Kwiecień
Nowy dworzec kolejowy w Oświęcimiu został oddany do użytku w czerwcu ub. roku. Prezentuje się efektownie zarówno w dzień, jak i w nocy
Nowy dworzec kolejowy w Oświęcimiu został oddany do użytku w czerwcu ub. roku. Prezentuje się efektownie zarówno w dzień, jak i w nocy
Dworzec PKP w Oświęcimiu został nagrodzony w 10. jubileuszowej edycji konkursu w kategorii architektura użyteczności publicznej. Konkurs jest organizowany przez Województwo Małopolskie we współpracy ze Stowarzyszeniem Architektów Polskich Oddział Kraków i ma na celu promowanie architektury wpisującej się w krajobraz Małopolski. Obiekt został oddany do użytku w czerwcu ub. roku. Jego budowa kosztowała 13,5 mln zł.

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Nagroda dla autorów projektu dworca w Oświęcimiu w konkursie architektonicznym im. Stanisława Witkiewicza

Organizatorzy 10. edycji konkursu architektonicznego im. Stanisława Witkiewicza nagradzając autorów projektu nowego dworca PKP w Oświęcimiu podkreśliła kreatywność w podejściu do architektury przestrzeni publicznej, wysokie standardy funkcjonalne i estetyczne i poszanowanie dla historii miejsca.

Statuetki zostały wręczone podczas specjalnej gali, a odebrali je z rąk organizatorów przedstawiciele PKP S.A. – autor projektu, architekt Paweł Kośmicki oraz pełnomocnik zarządu ds. inwestycji, Robert Szydlik.

- Wyróżnienie jest o tyle istotne, iż Oświęcim to pierwszy indywidualny Innowacyjny Dworzec Systemowy realizowany w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 nagrodzony w konkursie architektonicznym

- podkreślają przedstawiciele PKP.

Ponadto, jak dodają, nagrody były przyznawane za współczesne realizacje architektoniczne. Nie kryli więc satysfakcji z przyznanego wyróżnienia.

– Nagroda w konkursie architektonicznym to zawsze olbrzymi powód do dumy dla inwestora, którym w tym przypadku były Polskie Koleje Państwowe. To również potwierdzenie, że formuła Innowacyjnych Dworców Systemowych została doceniona przez architektów i innych branżowych specjalistów. Niezmiernie cieszy również fakt, że autorem projektu architektury nowego dworca w Oświęcimiu jest pracownik PKP S.A., architekt Paweł Kośmicki

– mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Architekt oświęcimskiego dworca: to było wyzwanie

Wspomniany architekt Paweł Kośmicki powiedział, że projektowanie oświęcimskiego dworca było olbrzymim wyzwaniem. Dlatego nagrodę przyjmuje jako bardzo ważne wyróżnienie zawodowe i docenienie wyników pracy przez jury.

- W projekcie należało połączyć walory czysto utylitarne, czyli zapewnienie wysokiego standardu obsługi podróżnych z aspektami wynikającymi ze szczególnego naznaczenia tego miejsca historią. Dodatkowo współczesny dworzec, jako wizytówka najbardziej ekologicznego środka transportu publicznego, musi być przyjazny dla środowiska i sprostać najwyższym wymaganiom w zakresie sprawności energetycznej. Jestem przekonany, że walory funkcjonalne i estetyczne dworca docenią również podróżni, którzy korzystają z niego na co dzień. To niezwykle ważny aspekt projektowania przestrzeni publicznych, a do takich właśnie należy dworzec

– mówi Paweł Kośmicki.

Dworzec w Oświęcimiu jest jednym z około 40 Innowacyjnych Dworców Systemowych powstających w Programie Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 i jednocześnie z prawie dwustu przebudowywanych w jego ramach.

Nowy dworzec w Oświęcimiu służy pasażerom od czerwca 2020 roku

Obiekt jest podzielony na dwie części. Pierwsza z nich przeznaczona jest do obsługi pasażerów. Mieszczą się w niej poczekalnia, ogólnodostępne toalety, przestrzeń dla opiekuna z dzieckiem, a także pomieszczenia przeznaczone na kasy biletowe. W tej części
znajduje się również zaplecze biurowe przeznaczone na potrzeby Straży Ochrony Kolei.

W drugiej części, tzw. miejskiej, zlokalizowano cztery lokale komercyjne. Pawilony są przykryte zadaszeniem w formie wiaty, pod którą znajdują się ławki oraz 22 stojaki rowerowe ze stacją naprawy rowerów. Wyróżniającą się częścią jest wieża z podświetlanym w nocy zegarem.

Ciekawym akcentem na elewacji jest poddana renowacji wielkoformatowa szklano-kamienna mozaika autorstwa Kazimierza Gąsiorowskiego, stworzona w latach 1964-65. Została ona przeniesiona z holu wyburzonego dworca w Oświęcimiu. Jej nowoczesną reinterpretacją jest mozaika kwietna, składająca się aż z 2500 roślin, znajdująca się na placu przed dworcem, która jest jednocześnie hołdem ofiarom obozu Auschwitz-Birkenau.

Przed dworcem zaaranżowano pasujący do modernistycznej bryły budynku plac składający się z dwóch części. Pierwsza, w której znajduje się mozaika, to typowy plac miejski z ławkami i przestrzenią przeznaczoną dla odpoczynku. Druga część to parking dla 81 samochodów oraz 5 motocykli lub skuterów, z wydzielonym miejscem postojowym dla rodzin z dziećmi oraz trzema miejscami dla osób z niepełnosprawnościami.

- Dworzec w Oświęcimiu, oprócz funkcjonalnej i estetycznej architektury docenionej w konkursie, to również obiekt przyjazny środowisku oraz osobom o ograniczonej sprawności ruchowej

- zaznaczają w PKP.

Budowa nowego dworca w Oświęcimiu kosztowała 13,5 mln złotych. Była ona finansowana ze środków własnych PKP S.A. i budżetu państwa.

FLESZ - Koronawirus. Jak się przed nim uchronić

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na oswiecim.naszemiasto.pl Nasze Miasto