Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Małopolska zachodnia. Wizyta u lekarza w czasie pandemii koronawirusa. Sprawdzamy, jak wygląda sytuacja w przychodniach

OPRAC.: M. Pawłowska, S. Bromboszcz, B.Storch, P.Mocny
Kolejki do lekarza już nam nie grożą. Wizyty umawiane są na konkretny termin. Można umówić się na teleporadę.
Kolejki do lekarza już nam nie grożą. Wizyty umawiane są na konkretny termin. Można umówić się na teleporadę. Arch. Monika Pawłowska
Uzyskanie porady lekarza podstawowej opieki zdrowotnej w części przychodni w Małopolsce zachodniej wciąż stanowi problem. Wielu pacjentów dowiaduje się, że najbliższa wizyta może być jutro, pojutrze, albo nawet za kilka dni.

Kliknij w przycisk „zobacz galerię” i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE [przycisk_galeria]

Teleporada czy wizyta u lekarza, czyli jak to jest w Oświęcimiu?

Przypadki niezadowolonych pacjentów można mnożyć. Na popularnym portalu internetowym pojawiła się nawet odezwa i zbieranie podpisów pod listem do NFZ w sprawie przychodni centrum medycznego Multimed. Trudno się dodzwonić, a jeśli już się uda, nie wszystko jest po myśli pacjenta.

- Miałam przypadek, że lekarz nie chciał mnie przyjąć na wizytę, była możliwość tylko teleporady, bo brak szczepień itd.

– poskarżyła się jedna z pacjentek Multimedu. - Zadzwoniłam na NFZ podałam przypadek, lekarza, poradnie. Usłyszałam że lekarz ma obowiązek przyjąć mnie, nie może odmówić. Z taką informacją wróciłam i rzeczywiście wizyta odbyła się normalnie w gabinecie. Już kilka razy próbowano mnie zbyć zasłaniając się covid - dodaje.

- To skandal, żeby na teleporadę czekać 10 dni – denerwowała się inna z pacjentek przychodni Małgorzata Gajewska.

Sprawdziliśmy – na podany na stronie numer telefonu 33 471 60 90 Centrum Medycznego PZU Zdrowie Elvita w Oświęcimiu, czyli Multimedu trudno się dodzwonić. Zwłaszcza w godzinach porannych. Cierpliwości trzeba, by usłyszeć głos rejestratorki.

- Pacjenci chcący skonsultować się z lekarzem pierwszego kontaktu lub specjalistą mogą zapisać się na wizytę stacjonarną lub teleporadę bezpośrednio w oświęcimskiej placówce, mogą też zrobić to dzwoniąc na infolinię

– informuje biuro prasowe PZU. - Konsultacje dotyczące dzieci oraz niemowląt odbywają się tego samego lub następnego dnia, według harmonogramu pracy lekarza pediatry. Czas oczekiwania na konsultację dorosłego pacjenta w ramach usług NFZ z lekarzem pierwszego kontaktu wynosi ok. 5 dni, natomiast oczekiwanie na konsultacje z lekarzem specjalistą może być dłuższe - przyznają w biurze prasowym PZU.

Jak dodają, wynika to z liczby zakontraktowanych przez NFZ świadczeń, a także niedoborów kadrowych spowodowanych ogólną sytuacją na rynku pracy.

- Multimed, jak zwykło się mówić o tej przychodni, po przejęciu przez PZU Życie, jest nastawiony na opiekę abonamentową

– mówi nam jeden z oświęcimskich lekarzy. - Ma podpisane umowy z zakładami pracy, które płacą za usługę. Lekarz jest do dyspozycji potencjalnych pacjentów każdego dnia. To nic, że siedzi w gabinecie i czeka, a mógłby przyjąć pacjenta na NFZ – dodaje.

W miejskich przychodniach bez problemu

W czterech miejskich przychodniach w Oświęcimiu, nie ma takiego problemu. Lekarze tam zatrudnieni przyjmują w ramach NFZ-u. Lekarze są dostępni na miejscu, ale też udzielają teleporad.

- Nasi pacjenci mogą bez przeszkód umówić się na wizytę u lekarza. Ma być przyjęty na umówiony termin. W nagłym przypadku tego samego dnia. W innym przypadku na umówiony termin

– mówi Wojciech Wokulski, dyrektor Zakładu Lecznictwa Ambulatoryjnego w Oświęcimiu. - Teleporady ograniczają się do wypisywania recept – dodaje.

Jak zapewnia, o ile w przychodni mogą się zdarzyć przesunięcia w czasie, to zawsze priorytetem jest godzina umówiona telefonicznie lub online.

W Olkuszu i Chrzanowie również dwie możliwości wizyty

Również w olkuskich przychodniach, które mają podpisane umowy z NFZ, pacjenci od kilku miesięcy mogą umówić się na wizytę u lekarza. Jeżeli ktoś chce skorzystać tylko z teleporady, też ma taką możliwość.

Bez problemów można dodzwonić się do przychodni Sana-Med czy Inter med. Jedyny problem z Eskulapem, na żaden z pięciu numerów nie udało nam się dodzwonić.

Również pacjenci w Chrzanowie nie mają większych problemów z umówieniem się na osobistą wizytę u lekarza. Po wcześniejszej rejestracji telefonicznej, zarówno dorośli, jak i dzieci, zapraszani są na osobistą wizytę na umówioną godzinę. Zazwyczaj nie trzeba czekać dłużej niż dzień.

- Nasz synek Piotruś od września poszedł do żłobka. Niestety już dwa razy chorował

– mówi Anna Kaczmarek, mieszkanka Chrzanowa. - W obu przypadkach nie mieliśmy problemów z umówieniem się na osobistą wizytę u lekarza - dodaje. 

W dalszym ciągu wiele spraw można załatwić online, nie trzeba nawet dzwonić do przychodni. W przypadku Zakładu Lecznictwa Ambulatoryjnego wystarczy wysłać e-mail do odpowiedniej poradni. E-recepta będzie wypisana w czasie nie dłuższym niż 48 godzin w zależności od harmonogramu pracy danego lekarza.

W powiecie wadowickim porada lekarska także odbywa się na dwa sposoby. Rzecz w tym, że w wielu przychodniach jest problem z dodzwonieniem się.

FLESZ - Jak pozbyć się stresu w godzinę? Tę metodę stosowała NASA

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Małopolska zachodnia. Wizyta u lekarza w czasie pandemii koronawirusa. Sprawdzamy, jak wygląda sytuacja w przychodniach - Gazeta Krakowska

Wróć na oswiecim.naszemiasto.pl Nasze Miasto