Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Oświęcim. Koleje Małopolskie uruchomią nowe pociągi do Krakowa

Bogusław Kwiecień
Bogusław Kwiecień
Tak będzie wyglądało zaplecze techniczne do obsługi pociągów Kolei Małopolskich
Tak będzie wyglądało zaplecze techniczne do obsługi pociągów Kolei Małopolskich Koleje Małopolskie
Według przewoźników, podróże pociągiem z Oświęcimia do Krakowa docelowo będą trwać niewiele ponad 70 minut, czyli gdy skończą się remonty torowisk w kierunku Trzebini w 2021 r.

Wkrótce na linii kolejowej Oświęcim - Kraków przez Trzebinię będą kursować pociągi Kolei Małopolskich. Na początek od 10 grudnia pod Wawel będą jeździć trzy dodatkowe pary pociągów. W połowie przyszłego roku przybędą następne i z czasem będą one realizować połączenia w ramach kolei aglomeracyjnej.

O włączeniu Oświęcimia do systemu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej mówi się od kilku lat. - Myślę, że gdyby takie połączenia były z Oświęcimia do Krakowa to z pewnością duża część pasażerów przesiadłaby się z powrotem z busów na pociągi - uważa Bartosz Krawczyk, mieszkaniec Oświęcimia. - Po prostu ludzie będą korzystać z kolei, jeśli pociągi będą jeździć szybciej, a nie jak to jest obecnie prawie 2 godziny do Krakowa i gdy rozkład jazdy nie będzie się za często zmieniał - dodaje.

Według przewoźników, podróże pociągiem z Oświęcimia do Krakowa docelowo będą trwać niewiele ponad 70 minut, czyli gdy skończą się remonty w 2021 r.

Nowe pociągi już w grudniu

Koleje Małopolskie są trzecim przewoźnikiem obok Przewozów Regionalnych (do Krakowa i dalej) i Kolei Śląskich (do Katowic i dalej), których pociągi obsługują połączenia do Oświęcimia. W tej chwili linię do Krakowa obsługuje siedem par pociągów (Przewozów Regionalnych), ale już od 10 grudnia będzie ich o trzy więcej - 10. Z czasem ta liczba ma jeszcze się zwiększyć.

Takie możliwości otwiera Kolejom Małopolskim uruchomienie w Oświęcimiu zaplecza technicznego do obsługi taboru pasażerskiego.
W miniony piątek krakowski przewoźnik podpisał w tej sprawie umowę z oświęcimskim Urzędem Miasta. - Przewiduje ona dzierżawę od miasta gruntu o powierzchni 15 tys. m kwadratowych przy ul. Wyzwolenia wraz z pięcioma parami torów odstawczych, rozjazdami, oświetleniem oraz kanałem do przeglądów - mówi Grzegorz Stawowy, prezes Kolei Małopolskich.

Hala na torach

Kiedyś była to część oświęcimskiej stacji, ale przez ostatnich kilkanaście lat PKP w ogóle nie korzystały z tego terenu. W tej sytuacji wojewoda małopolski podjął decyzję o skomunalizowaniu tego obszaru i przekazaniu miastu. Teraz w oświęcimskim magistracie uznano, że dobrym rozwiązaniem będzie wydzierżawienie terenu Kolejom Małopolskim, skoro ma to przyczynić się do większej liczby połączeń z Krakowem. Umowa dzierżawy podpisana została na trzy lata z możliwością przedłużenia.

- W rejonie dworca budujemy już parking wielopoziomowy typu park &ride na 300 samochodów, który ma być gotowy do 2020 r. Jednocześnie PKP rozpoczęło przebudowę budynku dworcowego - mówi prezydent miasta Janusz Chwierut. - Oświęcim stanie się ważnym węzłem komunikacji kolejowej - dodaje.

W Kolejach Małopolskich zapowiadają, że już w ciągu najbliższych dni rozpocznie się porządkowanie całego terenu. Spółka chce postawić tutaj halę namiotową na trzech torach, wybudować trzy kanały naprawcze o długości 120 m do prowadzenia przeglądów pociągów, a także zakupić m.in. myjkę. Koszt całej inwestycji szacuje się na blisko 5 mln zł. Całe zaplecze ma być gotowe na wakacje 2019 r.

- W Oświęcimiu składy będą poddawane przeglądom, a także myte i sprzątane - dodaje prezes Stawowy.
W efekcie także w czerwcu Koleje Małopolskie planują uruchomienie kilku kolejnych połączeń z Oświęcimia pod Wawel. - Na początku będziemy zamieniać się z Przewozami Regionalnymi. Docelowo połączenia z Oświęcimia będą miały charakter kolei aglomeracyjnej, czyli przedłużonej linii z Tarnowa przez Trzebinię - wyjaśnia szef Kolei Małopolskich.

Po nowych torach

Dużo będzie zależeć również od modernizacji linii 93. W tej chwili rozpoczęły się dopiero wstępne prace na odcinku Oświęcim - Chełmek - Libiąż - Trzebinia. Inwestycja, która obejmie m.in. wymianę 20 km torów, ma kosztować ponad 300 mln zł i zakończyć się do 2021 r. Podobne prace będą realizowane również na odcinku w drugą stronę, czyli z Oświęcimia do Czechowic-Dziedzic za kwotę prawie 500 mln zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Oświęcim. Koleje Małopolskie uruchomią nowe pociągi do Krakowa - Gazeta Krakowska

Wróć na oswiecim.naszemiasto.pl Nasze Miasto