Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Szybkie rozpoczęcie budowy Drogi Współpracy Regionalnej to cel koalicji samorządów powiatów oświęcimskiego i chrzanowskiego oraz Jaworzna

Bogusław Kwiecień
Bogusław Kwiecień
Częścią przyszłej Drogi Współpracy Regionalnej jest istniejąca już północna obwodnica Oświęcimia w ciągu drogi 933
Częścią przyszłej Drogi Współpracy Regionalnej jest istniejąca już północna obwodnica Oświęcimia w ciągu drogi 933 Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie
Sześć samorządów z powiatów oświęcimskiego i chrzanowskiego oraz Jaworzno zawiązały koalicję, której celem jest jak najszybsze rozpoczęcie drugiego etapu budowy Drogi Współpracy Regionalnej prowadzącej do autostrady A4 i dalej na Śląsk.

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Jest zielone światło dla Drogi Współpracy Regionalnej

W ostatnich miesiącach Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie podpisał umowę na sporządzenie dokumentacji projektowej dla drugiego etapu tej trasy od ronda w Bobrku do węzła Jeleń na A4. Zainteresowane DWR samorządy postanowiły wykorzystać to zielone światło dla inwestycji, o której mówi się od kilkunastu lat.

Częścią DWR jest północna obwodnica Oświęcimia, która kończy się w Bobrku
Częścią DWR jest północna obwodnica Oświęcimia, która kończy się w Bobrku Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie

Są wśród nich powiat oświęcimski, miasto Oświęcim, gmina Oświęcim i Chełmek, z powiatu chrzanowskiego Libiąż oraz po śląskiej stronie wspomniane już Jaworzno. Niedawno doszło w oświęcimskim starostwie do kolejnego spotkania ich przedstawicieli i zawiązania koalicji.

Sześć samorządów jest dogadanych co do przebiegu brakującego odcinka DWR
Sześć samorządów jest dogadanych co do przebiegu brakującego odcinka DWR Archiwum Starostwo Powiatowe w Oświęcimiu

- Droga Współpracy Regionalnej to inwestycja, której celem od samego początku była współpraca sąsiadujących ze sobą samorządów, w kierunku poprawy układu komunikacyjnego łączącego regiony i zapewniającego harmonijną współpracę na rzecz rozwoju, aktywizacji gospodarczej i społecznej sąsiednich województw - podkreśla starosta Andrzej Skrzypiński.

Częścią przyszłej Drogi Współpracy Regionalnej jest istniejąca już północna obwodnica Oświęcimia w ciągu drogi 933
Częścią przyszłej Drogi Współpracy Regionalnej jest istniejąca już północna obwodnica Oświęcimia w ciągu drogi 933 Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie

Wszystkie samorządy mają już m.in. uzgodnioną wizję przebiegu trasy. Swoją jednomyślność pokazały podczas spotkania w Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Krakowie na początku grudnia, gdzie analizowano dwa warianty. Drugi zgłoszony przez Chrzanów przewidywał przebieg drogi przez Żarki, ale został odrzucony. Koalicyjna "szóstka" opowiedziała się optowała za proponowanym od lat przebiegiem trasy od ronda w Bobrku do węzła w Jeleniu w Jaworznie.

Północna obwodnica Oświęcimia stanowiąca część DWR powstała na początku 2018 roku
Północna obwodnica Oświęcimia stanowiąca część DWR powstała na początku 2018 roku Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie

Plany budowy DWR powstały kilkanaście lat temu

O budowie Drogi Współpracy Regionalnej mówi się od kilkunastu lat. Jaworznicki odcinek trasy powstał już ponad dekadę temu. Kolejnym jej fragmentem stała się północna obwodnica Oświęcimia oddana do użytku na wiosnę 2018 roku. Do wybudowania pozostał jednak kluczowy odcinek od ronda w Bobrku (gm. Chełmek) do węzła Jeleń na autostradzie A4 o długości ok. 9,5 km.

Z jego powstaniem duże oczekiwania mają właśnie wspomniane samorządy, uznając, że jest to trasa o kluczowym znaczeniu komunikacyjnym dla całego regionu, a szczególnie Chełmka i Libiąża, dla których stanowiłaby obwodnicę. Obecnie oba miasta zmagają się z problemami korków na głównych drogach przelotowych w ciągu tras wojewódzkich 780 i 933. Z kolei kierowcom z Oświęcimia ułatwiłaby dojazd do autostrady A4.

Do tego przedstawiciele gmin dodają znaczenie gospodarcze. Burmistrz Libiąża Jacek Latko wskazuje na możliwości powstania i rozwoju terenów inwestycyjnych oraz stref aktywności gospodarczej na granicy Chełmka i Libiąża. Chodzi m.in. o tereny pogórnicze. Do tego należy dodać nową strefę gospodarczą na terenie Jaworzna, która może być miejscem pracy także dla mieszkańców tej części Małopolski zachodniej.

Samorządy są gotowe sfinansować przygotować dokumentację projektową, ale na samą budowę pieniądze musi znaleźć samorząd województwa. Szansa jest w funduszach unijnych.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na oswiecim.naszemiasto.pl Nasze Miasto