Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

To będzie kolejowy hit lata 2024. Z Oświęcimia dojedziemy pociągiem PKP Intercity bezpośrednio nad morze, do Kołobrzegu

Jerzy Zaborski
Jerzy Zaborski
Przez wyremontowaną staję w Oświęcimiu zaczęły przejeżdżać pociągi dalekobieżne.
Przez wyremontowaną staję w Oświęcimiu zaczęły przejeżdżać pociągi dalekobieżne. Jerzy Zaborski
To bez wątpienia będzie kolejowy hit lata 2024. Z Oświęcimia będzie można dojechać bezpośrednim pociągiem do Kołobrzegu. Od 21 czerwca do 31 sierpnia przez Oświęcim będzie kursował TLK „Pirat”, z Bohumina do Kołobrzegu.

Mieszkańcy Oświęcimia cieszą się, że wraz z oddaniem do użytku nowego, funkcjonalnego dworca kolejowego, przybyło także połączeń. Do stolicy Małopolski można dotrzeć już nie tylko trasą przez Trzebinię (linia nr 93), ale także przez Skawinę (linia nr 94). To sprawia, że pociągi kursują co kilkadziesiąt minut.

Z Oświęcimia można dotrzeć także do Tarnowa, Sędziszowa, Przemyśla, Katowic (linia 138), Czechowic-Dziedzic, czy kilku stolic europejskich. Jednak marzeniem mieszkańców było bezpośrednie połączenie nad morze.

Pociąg TLK „Pirat” będzie odjeżdżał z Oświęcimia o godz. 21.49. Potem obierze kurs m. in. na: Katowice (godzina przyjazdu - 22.34), Gliwice (23.04). Tutaj połączy się z częścią wyruszającą z Bielska Białej, która wcześniej pojedzie przez Czechowice-Dziedzice, Żory, Rybnik. Potem, już cały połączony skład, obierze kierunek na Kluczbork (0.59), Ostrów Wielkopolski (2.00), Poznań Główny (3.24), Piłę Główną (4.44), Szczecinek (5.44), Białogard (6.42), by do Kołobrzegu dotrzeć o godzinie 7.18.

Przez wyremontowaną staję w Oświęcimiu zaczęły przejeżdżać pociągi dalekobieżne.
Przez wyremontowaną staję w Oświęcimiu zaczęły przejeżdżać pociągi dalekobieżne. Jerzy Zaborski

- Pamiętam, że będąc dzieckiem, z Oświęcimia można było dotrzeć bezpośrednim pociągiem nad morze, ale to były lata 80. minionego, bo XX stulecia, wtedy do dyspozycji w pociągu były także kuszetki – wspomina Mateusz Migalski, jeden z miłośników kolei z Oświęcimia.

- Trasowanie składu TLK „Pirat” przez Oświęcim wynika z braku możliwości wykonywania pracy manewrowej na stacji w Katowicach. Zarządca infrastruktury będzie prowadził modernizację węzła katowickiego – informuje Marta Ziemska z zespołu prasowego PKP Intercity.

Połączenie Oświęcimia z Kołobrzegiem jest bardzo trafione. Wielu oświęcimian, od pokoleń, wybiera właśnie Kołobrzeg i jego okolice na miejsce letniego wypoczynku.

- Za starych, dobrych czasów, zakłady chemiczne, miały ośrodki wypoczynkowe nie tylko w Kołobrzegu, ale i Dąbkach. Kolejne pokolenia mieszkańców wybierają właśnie Zachodnioporskie na letni wypoczynek. W pobliżu Kołobrzegu są jeszcze Ustronie Morskie, Dźwirzyno, Grzybowo, czyli mniejsze miejscowości uwielbiane przez turystów. No i należy pamiętać, że ludzie jeżdżą także do tego nadmorskiego kurortu także do sanatorium. Może latem mniej niż poza wakacjami, ale z leczenia sanatoryjnego można korzystać cały rok. Jestem przekonany, że będzie to oblegane połączenie i skorzystają z niego nie tylko oświęcimianie, ale także pasażerowie z innych miast – cieszy się 50-letni Kamil Kiłeczyński, mieszkaniec Oświęcimia.

Oświęcimianie czekali na bezpośrednie połącznie kolejowe nad morze ponad 40 lat
Oświęcimianie czekali na bezpośrednie połącznie kolejowe nad morze ponad 40 lat Jerzy Zaborski

Na kolei także podkreślają, że w okresie wakacyjnym TLK „Pirat” jest bardzo popularnym połączeniem. Warto zatem pamiętać, że zakupu biletów można dokonywać na 30 dni przed planowanym odjazdem pociągu.

- Wiadomo, że letni wypoczynek każdy planuje wcześniej, więc warto zakpić bilet wcześniej, by mieć gwarancję miejsca siedzącego, czy sypialnego, w zależności od tego, w jakim komforcie chcemy podróżować – zwraca uwagę Kamil Kiełczyński. - Ci, którzy „nie załapią” się na ten pociąg, pozostają połączenia z Krakowa, skąd można dotrzeć nad morze zarówno pociągami dziennymi i nocnymi.

Przez Oświęcim przejedzie TLK Podhalanin, kursujący między Zakopanem i Szczecinem

Od 22 grudnia przez Oświęcim przejeżdża TLK „Podhalanin”, kursujący pomiędzy Szczecinem i Zakopanem. Słowem kluczowym jest „przejeżdża”, bo krajowy przewoźnik nie zaplanował postoju w mieście nad Sołą. W kierunku Zakopanego, „Podhalanin” mknie przez Oświęcim około 2 w nocy. Jednak perspektywa dotarcia do stolicy Tatr tuż po godzinie 8 rano, byłaby dla pasażerów ciekawą ofertą.

Pociąg w kierunku Szczecina jedzie przez Oświęcim około godz. 0.30.

- Podstawowa trasa sezonowego pociągu „Podhalanin” obejmuje przejazd przez Czechowice Dziedzice, linią nr 139. Zarządca infrastruktury poinformował nas o przerwie w ruchu w godzinach nocnych, na odcinku pomiędzy Kobiórem i Czechowicami-Dziedzicami, ze względu na prowadzone prace modernizacyjne. „Podhalanin” został więc skierowany na trasę okrężną przez Oświęcim. Jest to jednak trasa tymczasowa, zależna od prac remontowych, dlatego nie zdecydowaliśmy się na wprowadzanie na niej postojów. Możliwe, że w wakacje zarządca infrastruktury skróci przerwę w ruchu i pociąg będzie mógł pojechać trasą podstawową – informują w zespole prasowym PKP Intercity.

Koleją regionalną można dojechać z Oświęcimia także do Tarnowa, czy Sędziszowa. Dworzec ma teraz obłożenie na wszystkich peronach, bo z połączeń lokalnych
Koleją regionalną można dojechać z Oświęcimia także do Tarnowa, czy Sędziszowa. Dworzec ma teraz obłożenie na wszystkich peronach, bo z połączeń lokalnych nie sposób pominąć tych do Katowic (Koleje Śląskie) i Czechowic-Dziedzic (Polregio) Jerzy Zaborski
od 12 lat
Wideo

Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na oswiecim.naszemiasto.pl Nasze Miasto