Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tunel pod Zielonkami na północnej obwodnicy Krakowa został przekopany. Budowa trasy zakończy się w tym roku

Barbara Ciryt
Barbara Ciryt
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Północna obwodnica Krakowa obecnie jest w budowie. Niemal 90 proc. prac jest już zrealizowanych. We wtorek, 16 stycznia, został przebity tunel pod Zielonkami - połączone zostały wykopy robione z dwóch stron. Ten 653-metrowy fragment podziemnej trasy prowadzi pod rzeką Prądnik oraz ul. Krakowskie Przedmieście w Zielonkach. Cała północna obwodnica Krakowa, jako droga ekspresowa S52, ma aż 2,3 km długości i prowadzi od węzła Modlnica do węzła Kraków Mistrzejowice. Zapowiedziano, że droga będzie oddana do użytku już we wrześniu tego roku.

Kacper Michna, rzecznik krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad potwierdza, że zgodnie z planami północna obwodnica Krakowa będzie gotowa wczesną jesienią tego roku. Budowana obwodnica będzie drogą ekspresową. Na całej długości ma mieć po trzy pasy ruchu w każdą stronę.

Tunel pod Zielonkami i rzeką Prądnik

Tunel pod Zielonkami na powstającej obwodnicy zaczęto budować latem 2021 roku. Przekop tunelu zakończył się 16 stycznia. Tunel ma 653 m długości i trzy pasy ruchu w każdym kierunku. To drugi obiekt tego typu na drodze ekspresowej S52. Wcześniej zrealizowano 496-metrowy tunel w Dziekanowicach.

- Tunel w Zielonkach budujemy metodą podstropową. W tej technologii pierwszy etap prac polega na wykopaniu w ziemi szczelin, w których powstaną ściany (tzw. szczelinowe) przyszłego tunelu. Szczeliny są betonowane i zbrojone odcinkami o długości ok. 7 m. Wysokość ścian waha się od 10 do 27 m, mają grubość od 80 do 100 cm - informuje Kacper Michna z GDDKiA oddział w Krakowie.

Gdy ściany - jeszcze w ziemi - stężeją i uzyskają odpowiednią wytrzymałość, wybiera się ziemię znad przyszłego tunelu i betonuje strop. Kiedy jest gotowy, wybiera się spod niego ziemię, stąd też nazwa technologii budowy - metoda podstropowa. Na końcu, po wybraniu ziemi betonowane jest dno tunelu.

Kolejne etapy prac to: budowa jezdni, montaż instalacji i wyposażenia oraz prace wykończeniowe.

Spadek terenu ograniczy prędkość

Tunel pod Zielonkami będzie się różnić od otworzonego ponad rok temu przejazdu pod Luboniem Małym na zakopiance. Tam tunel na S7 jest poprowadzony (od Krakowa w kierunku Nowego Targu) lekko w dół ze spadkiem 0,5 proc. i łagodnym zakrętem. Samochody mogą tam jechać z prędkością 100 km na godzinę. Natomiast w tunelu w Zielonkach będzie obowiązywać ograniczenie prędkości do 80 km na godzinę.

- Pod Zielonkami ze względu na ukształtowanie terenu droga na krótkim odcinku dość szybko opada i równie szybko się wznosi. Spadek ma nawet 4,6 proc. (4,6 m na każde 100 metrów drogi). Dodatkowo droga pod ziemią prosto - jadąc od strony Węgrzc - prowadzi łukiem w prawo - wskazuje Kacper Michna i wyjaśnia, że ze względu na te specyficzne warunki drogowe konieczne jest ograniczenie prędkości.

Tunelowe liczby i fakty

Przed rozpoczęciem budowy tunelu wykonane zostały parce związane z przełożeniem mediów i sieci na tym terenie (tzn. linie energetyczne, w tym wysokiego napięcia 110 kV), gazowe, wodociągowe, kanalizacyjne i sieci teletechniczne).

W Zielonkach z obu stron droga pod ziemią opada, a jej najniższy punkt jest na poziomie 216 m n.p.m., czyli 18 m niżej niż wjazd od strony Zielonek i 5 m niżej, niż wjazd od strony Węgrzc. Ten najniższy punkt tunelu znajduje się 13 m pod ul. Bankową w Zielonkach. Tunel ma długość 653 m i szerokość 37 m. Podczas jego budowy wywieziono z niego 200 tysięcy msześc. ziemi.

- W tunelu zainstalujemy 64 kamery, które będą monitorować sytuację. Pod sufitem zamontujemy 23 wentylatory, których zadaniem będzie zapewnienie odpowiedniego przepływu powietrza i w razie potrzeby usunięcie dymu z wnętrza tunelu. Oświetlenie obiektu zapewni 418 lamp.

Obiekt ma być wyposażony w pięć przejść ewakuacyjnych co ok. 110 m. W każdej z dwóch naw będzie pięć telefonów alarmowych oraz 32 głośniki, które w razie wypadków lub awarii mają służyć do przekazywania komunikatów.
- W tunelu zostanie zamontowany system automatycznego gaszenia pożaru. Będzie to pierwsze w Polsce tego rodzaju urządzenie funkcjonujące na całym podziemnym odcinku drogi. Podobne rozwiązanie zastosowano w tunelu pod Świną w Świnoujściu, jednak tylko na krótkim fragmencie trasy - wskazuje rzecznik GDDKiA.

Północna obwodnica Krakowa w budowie

12,3 km będzie miała północna obwodnica Krakowa. Na koniec 2023 roku zaawansowanie prac było na poziomie 87 proc. W ramach inwestycji powstają trzy węzły – Zielonki, Węgrzce i Batowice. Zaplanowano 27 mostów, wiaduktów i estakad, z czego konstrukcje 25 są już gotowe. Do wykonania są jeszcze prace wykończeniowe.

Najdłuższa estakada, biegnąca przez Węgrzce i Bosutów m.in. nad potokiem Sudoł Dominikański i ul. Krakowską, ma od 565 m do 569 m (różnica wynika z faktu, że to w rzeczywistości dwie estakady poprowadzone łukiem i wewnętrzny, południowy łuk (prowadzący do Nowej Huty) jest o 4 m krótszy od zewnętrznego (w kierunku Modlnicy).

Obwodnica ma tunele w Zielonkach (653 m długości) i Dziekanowicach (496 m). Krótszy tunel jest niemal gotowy. Latem ubiegłego roku położono tam już betonową nawierzchnię. Jak wskazuje GDDKiA to pierwszy odcinek drogi szybkiego ruchu w Małopolsce z tego rodzaju nawierzchnią. Tunel z Zielonkach będzie miał taką samą.

- Na 10 km obwodnicy ułożyliśmy już pierwszą warstwę asfaltu, a na 7 km są dwie. Za nami ponad połowa prac związanych z położeniem nawierzchni na nowej drodze. W tym roku oddaliśmy też wiadukty zbudowane w ramach węzłów Węgrzce i Batowice. Połączyliśmy też część węzła Zielonki ze zbudowaną przez Województwo Małopolskie i Miasto Kraków Trasą Wolbromską, stanowiącą część zachodniej obwodnicy Zielonek - wskazuje Kacper Michna.

Na trasie obwodnicy powstają 4 km muru oporowego co już prawie zrealizowano. Kończą się też prace przy nowym obiekcie - Obwodzie Utrzymania Drogi, który zlokalizowano w Modlnicy. Powstał tam m.in. magazyn soli, który pomieści 3600 ton.
W ramach tej inwestycji powstaje 33 km dróg lokalnych, żeby poprawić komunikację pomiędzy poszczególnymi miejscowościami i osiedlami leżącymi wzdłuż S52.

Inwestycja z dofinansowaniem unijnym

Północna obwodnica Krakowa ma kosztować prawie 1,9 mld zł. Z tego prawie 680 mln zł pochodzi z dofinansowania z UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na oswiecim.naszemiasto.pl Nasze Miasto