Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pasażerów cieszy krótszy czas podróży pociągiem z Oświęcimia do Krakowa linią 93, ale patrzą też na komfort

Jerzy Zaborski
Jerzy Zaborski
Linię kolejową z Krakowa do Oświęcimia przez Trzebinię i Libiąż obsługują różne składy pociągów. Poza nowoczesnymi, są też starsze
Linię kolejową z Krakowa do Oświęcimia przez Trzebinię i Libiąż obsługują różne składy pociągów. Poza nowoczesnymi, są też starsze Jerzy Zaborski
Pasażerowie cieszą się ze skrócenia czasu podróży pociągiem z Oświęcimia do Krakowa. Obecnie zajmuje ona niewiele ponad godzinę. Wszystko dzięki modernizacji nie tylko linii 93 do Trzebini, ale wcześniej także dalej, do stolicy Małopolski. Pasażerowie wytykają jednak niektórym przewoźnikom komfort podróżowania.

Linię kolejową pomiędzy stolicą Małopolski a Oświęcimiem obsługują Koleje Małopolski i Polregio. Drugiemu przewoźnikowi pasażerowie wytykają tabor, który – ich zdaniem - mógłby być lepszy, na dzisiejsze czasy.

- Pociągi Kolei Małopolskich wyglądają nieziemsko. Działające kontakty, do których można podłączyć laptop czy komórkę. Mam znajomych w innych częściach kraju, którzy zazdroszczą Małopolsce takich futurystycznych składów. Za to wypada się skłonić nisko przewoźnikowi – tymi słowami pasażer z Libiąża ocenia jakość usług kolejowych.

Zwraca jednak uwagę, że część kursów obsługuje Polregio, a tutaj już - niestety - można mieć pewne zastrzeżenia do jakości taboru. Jego zdaniem, niektóre składy z zewnątrz nie wyglądają estetycznie, bo naznaczone są graffiti.

Linię kolejową z Krakowa do Oświęcimia przez Trzebinię i Libiąż obsługują różne składy pociągów. Poza nowoczesnymi, są też starsze
Linię kolejową z Krakowa do Oświęcimia przez Trzebinię i Libiąż obsługują różne składy pociągów. Poza nowoczesnymi, są też starsze Jerzy Zaborski

- W środku nie ma możliwości podładowania laptopa, ale to nie jest jeszcze standardem. Chodzi mi bardziej o to, że na trasę kierowany jest tzw. pociąg papieski, który może i wygląda ładnie z zewnątrz, ale niestety najwyraźniej nie daje rady osiągnąć rozkładowej prędkości jazdy – a to już jest problem – wylicza podróżny.

Podczas jednej ze swoich podróży z Krakowa do Libiąża, wpadł właśnie na tzw. pociąg papieski. Zgodnie z rozkładem, na stacji Kraków Mydlniki, odstał 10 minut, przepuszczając pociągi dalekobieżne. Wyjechał stamtąd zgodnie z rozkładem, lecz do Libiąża dotarł z 7-minutowym opóźnieniem.

- Wydaje mi się, że pociągi starszej generacji mają kłopot z uzyskaniem maksymalnej prędkości, stąd na trasie pojawiają się opóźnienia – zwraca uwagę podróżny. - Zdecydowałem się poruszyć temat, bo już trzeci raz, bez jakichś widocznych przeszkód na trasie, pociąg dotarł do mojej docelowej stacji w kilkuminutowym opóźnieniem.

Pasażer zwraca uwagę, że linią Kraków – Oświęcim podróżuje wielu zagranicznych turystów, by dotrzeć do muzeum Auschwitz. Wypadałoby, by wszystkie kursujące po niej pociągi wyglądały pokazowo i przede wszystkim jeździły zgodnie z rozkładem.

- Na oświęcimskim dworcu kilka razy widziałem Japończyków, fotografujących się na tle starych składów, które dla nich są chyba jak z innej epoki – mówi z kolei 50-letni Mariusz, mieszkaniec Oświęcimia, który często zagląda na dworzec w Oświęcimiu, bo po modernizacji jest to reprezentacyjny obiekt.

Linię kolejową z Krakowa do Oświęcimia przez Trzebinię i Libiąż obsługują różne składy pociągów. Poza nowoczesnymi, są też starsze
Linię kolejową z Krakowa do Oświęcimia przez Trzebinię i Libiąż obsługują różne składy pociągów. Poza nowoczesnymi, są też starsze Jerzy Zaborski

Podróżni zwracają też uwagę, że na trasie Kraków – Trzebinia – Oświęcim są „dziury” w kursowaniu pociągów, psujące obraz kolei podmiejskiej, którą powinna cechować regularność. A właśnie jest przerwa w odjazdach z Krakowa między 11.45 a 13.46. Podobnie w kierunku przeciwnym jest przerwa między 13 a 15 i potem 15 a 17.

- Czy naprawdę tych przerw nie dałoby się wypełnić dodatkowymi kursami – pyta pasażer?

Dla mieszkańców Oświęcimia nie jest to jednak większy problem, bo wkrótce miasto zyska dodatkowe połączenia ze stolicą Małopolski linią 94, przez Skawinę.

Życie wymusza korzystanie ze starszego taboru, spełniającego jednak wszelkie wymogi bezpieczeństwa

- Pragniemy zapewnić, że dokładamy wszelkich starań, aby do obsługi połączeń na wszystkich liniach kolejowych używać jak najczęściej pojazdów o podwyższonym komforcie, jednak nasze zasoby taborowe nie są w stanie zagwarantować obsługi jedynie nowymi pojazdami trakcyjnymi. Ze względu na uwarunkowania techniczno-ekonomiczne oraz przeglądy techniczne, które powodują wyłączenie taborów z obiegów, na obecną chwilę jesteśmy zmuszeni wykorzystać do obsługi pociągów na niektórych połączeniach w tym połączeniu na linii 93 Kraków Główny – Oświęcim  - Kraków Główny tabor starszego typu. Spełnia on wszystkie wymogi oraz posiada świadectwo warunkujące dopuszczenie do eksploatacji i obsługi pasażerskiej wydane przez Urząd Transportu Kolejowego.  Przed wyjazdem tabor jest sprawdzany pod względem technicznym zgodnie z obowiązującymi w spółce procedurami. Liczne przeglądy techniczne wynikające z DSU (Dokumentacja Systemu Utrzymania) wykonywane są planowo zgodnie z cyklem poziomów utrzymania pojazdów – wyjaśniają z krakowskim oddziale Poleregio. - Z uwagi na dynamiczność sytuacji i zdarzenia losowe podanie godzin, w których połączenia obsługiwane są taborem starszego typu nie jest możliwe.

Odnosząc się do kwestii pociągu papieskiego, przewoźnik informuje, że pod koniec listopada 2023 pojazd ten zostanie odstawiony i będzie oczekiwał na naprawę wynikającą z DSU, po której jego stan powinien się poprawić.

Spółka podjęła działania w zakresie zakupu nowych  pojazdów kolejowych. Niemniej jednak podkreśla, że zakup taboru jest procesem złożonym o skomplikowanych procedurach. Z uwagi na aspekt techniczno-ekonomiczny jest przedsięwzięciem rozłożonym w czasie, który na wielu etapach nie zależy bezpośrednio od krakowskiego zakładu.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Pasażerów cieszy krótszy czas podróży pociągiem z Oświęcimia do Krakowa linią 93, ale patrzą też na komfort - Gazeta Krakowska

Wróć na oswiecim.naszemiasto.pl Nasze Miasto